Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2021

PERITEXNON

 

 



  • Ζωγραφίζω περίπου πενήντα πέντε χρόνια, από έξι χρονών παιδί και θυμάμαι πως αυτό υπήρχε μέσα μου: δεν ήθελα να γίνω ζωγράφος, ήμουν ζωγράφος.
    Δεν πήγα σε καμιά σχολή, σπούδασα μόνος μου, εργάζομαι τόσα χρόνια και συνεχίζω να ζω με τη ζωγραφική μου επαγγελματικά. Ξέρω πως είμαι καλός ζωγράφος και επιτρέπω να με κρίνει όλος ο κόσμος εκτός από τους τάχα επαΐοντες, τους χεσμένους ακαδημαϊκούς του είδους.
    Στο ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ, δεν είχα αποταθεί ποτέ. Γενικά με τους Ακαδημαϊκούς κύκλους αυτή την συντεχνία μορφωμάτων δεν είχα και πολλά πάρε-δώσε. Πριν από δυο-τρία χρόνια όταν ζωγράφιζα ένα γκράφιτι σε ιδιωτικό εξωτερικό χώρο κατά παραγγελία, πέρασε ένας τύπος και μου φώναξε με μίσος: Πάλι εσύ!
    Γύρισα ξαφνιασμένος να τον κοιτάξω και είναι αλήθεια πως τον αντικοίταξα πολύ σκληρά επειδή κατάλαβα πως αυτός ο άνθρωπος μισούσε εμένα και το έργο μου.
    Αφού έβρισε κι άλλο, εγώ έκανα μια κίνηση εναντίον του, γύρισε κι έφυγε.
    Έμεινα μετέωρος με τα πινέλα στα χέρια και ο Ευγένιος ο Ρουμάνος βοηθός μου, είπε σιγανά:
    -Εγώ τον ξέρει είναι πρύτανη, σχολείο καλών τεχνών! Μένει εδώ ... Εξάρχεια..
    Το «πάλι εσύ!» το σφύριξε επειδή θα είχε δει κάμποσα από τα γκράφιτι που έχω δημιουργήσει στην περιοχή, όλα κατά παραγγελία-και ως φαίνεται του αλλόφρονα καθηγητή του χάλαγε το γιαούρτι. Πράγματι την πληροφορία μου την επιβεβαίωσε κάποιος φίλος γνώστης των πραγμάτων αυτών.
    Το γεγονός με ενόχλησε. Και με ενόχλησε επειδή δε μ αρέσει να υποτιμούν την εργασία μου και μάλιστα όταν την υποτιμούν εσκεμμένα. Εναντιώνομαι, πιστεύω πως τέτοιοι άνθρωποι κάνουν μεγάλο κακό στο σύνολο και εμείς τους έχουμε καθηγητές στα πανεπιστήμια μας. Τους πληρώνουμε για να διδάσκουν την ζωγραφική σαν την άλγεβρα! Μερικοί απ αυτούς δεν έχουν πιάσει πινέλο στα χέρια τους σχεδόν ποτέ και διδάσκουν από την έδρα θεωρία της πρακτικής ζωγραφικής! Μπαίνουν σε επιτροπές πληρώνονται για να κρίνουν έργα, διαμορφώνουν μια κατάσταση απίστευτα εγωκεντρική, λες και τα πάντα κινούνται γύρω από τον εαυτό τους! Έτσι μου είπε φίλος μαθητής που παραιτήθηκε από την περιβόητη σχολή καλών τεχνών τους. Δεν τους αντέχω! Μου φώναξε. Πρόκειται περί μιας ομάδας σκατανθρώπων! Μνησίκακοι, παραλυμένοι, κενόδοξοι.
    Δεν προσπάθησα να τον μεταπείσω. Από τις σχολές καλών τεχνών έχουν παραιτηθεί ή δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους ζωγράφοι σαν τον Μπέικον, τον Πικάσο, τον Σεζάν, τον Μονέ, τον Ντεγκά, τον Θεόφιλο. Έργα τους απέρριψαν τυπάκια, καθηγιτίσκοι.
    Την 16η Ιουλίου τρέχοντος έτους το περίφημο ΕΕΤΕ υπό την αιγίδα του επίσης περίφημου υπουργείου πολιτισμού Ελλάδος, απέρριψε την αίτηση εγγραφής μου ως μέλος τους γιατί:
    Οι εργασίες δεν εντάσσονται στον κύκλο των εικαστικών τεχνών και δεν είναι πρωτότυπες. Η υπάρχουσα δραστηριότητα δεν μπορεί ν αλλάξει τη γενική εικόνα των εργασιών που είναι ανεπαρκής.
    Αυτά υπαγόρευσε η πρόεδρος Εύα Μελά στον γραμματέα της με απόλυτη, μην πω υψηλή, ευκρίνεια. [Το σκηνικό θα έγινε πάνω κάτω έτσι: Τι να γράψω; Ρώτησε ο γραμματέας. Ω, γράψε ότι θέλεις, ξέρεις εσύ τώρα.. δεν έχει πρωτοτυπία, είναι λίγος.. κλπ..] Φυσικά με τον φάκελο μου δεν ασχολήθηκαν καθόλου. Μόνο με τα όνομα και το ότι δεν είμαι καμιάς σχολής.
    Γελάω ακόμη με όλο το σκεπτικό, γελάω ειδικά με την μη πρωτοτυπία μου και την ανεπάρκεια μου να ενταχτώ στις τάξεις τους.
    Για την έκφραση πρωτοτυπία στην τέχνη μπορώ να πω μερικά πράγματα εδώ. Στην κυριολεξία η λέξη σημαίνει κάτι που γίνεται για πρώτη φορά και στη συνέχεια, πρωτότυπος είναι ο καινοτόμος, αυτός που δε μιμείται κάτι άλλο, ο ασυνήθιστος, ο καινοφανής. Σήμερα φαίνεται, πως δεν υπάρχει πρωτοπορία στην τέχνη από όταν τελείωσαν όλοι οι -ισμοί. Παγκόσμια οι εικαστικοί καλλιτέχνες δημιουργούν από τον πρωτόγονο κλασικισμό μέχρι τον κυβισμό. Όλα τα άλλα περί μετακυβισμού, μεταμοντερνισμού, αφηρημένου εξπρεσιονισμού κλπ, είναι μαλαγανιές κάποιων επιτήδειων κριτικών τέχνης. Ένας σύγχρονος ζωγράφος δημιουργεί σε πολυεπίπεδα, με πολλούς τρόπους. Η μεγάλη αξία της σημερινής ζωγραφικής πρωτοπορίας υπάρχει μόνο στην ιδέα. Στο νόημα της σύνθεσης κι αυτό μπορεί να το συναντήσει κανείς μόνο σε ζωγράφους εκτός κυκλωμάτων, σε ζωγράφους επαναστάτες που δε φοβούνται μη τους κάνει ντα ο καθηγητής ή αν δεν ακολουθήσει τις εντολές του γκαλερίστα-μάνατζερ θα χάσει την εικόνα του, το προφίλ του. Έτσι το πλείστον των ζωγράφων ακολουθούν μια πεπατημένη, μια μανιέρα, έναν ανελέητο επαναληπτισμό.
    Για κάποιους λόγους προσπάθησα να συλλέξω μερικά στοιχεία για αυτούς που αποτελούσαν την επιτροπή απόρριψης μου.
    ΕΥΑ ΜΕΛΑ. Κακομούτσουνη, γεννημένη το 1944, μαθήτρια του Μόραλη που της έλεγε να μην εξηγεί τα έργα της! Βασική της θεωρία είναι πως ο καλλιτέχνης είναι σαν την αντένα. Μίζερυ.
    ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΣΤΡΑΤΗΣ. Του 1953, αυτοδίδακτος, κάτι λέει αλλά θα έχει φάει πολλές κατραπακιές κι έτσι έσκυψε τη ράχη του μη πεθάνει στην ψάθα. [Αυτόν, ο κακομοίρης υπάλληλος που διαπεραιώνει αιτήσεις απορρίψεις, τον αποκάλεσε «μεγάλος», ήταν και ο μεγάλος στην επιτροπή, είπε. Ήρθες να πληρώσεις; Τρεμόπαιξε το βλέμμα του. Όχι, να παραλάβω το φάκελο, με επέρριψαν. Δεν είπε τίποτε, έσυρε τα βήματα του προς την αποθήκη. Παρεμπιπτόντως όλος ο χώρος εγκατάστασης τρισάθλιος, μέσα κι έξω, δείγμα της καλαισθησίας και της επάρκειας των ανθρώπων που διοικούν.]
    ΡΟΘΟΣ ΚΩΣΤΑΣ. Εκ Μεσσηνίας, της ΑΣΚΤ, καθηγητής στο τμήμα διακόσμησης. Φτιάχνει κάτι κούκλες για βιτρίνες γυναικείων εσωρούχων. Ωχ! Ωχ, συντονιστής ΚΚΕ, ωχ!
    ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΤΟΥ ΕΛΕΝΗ Κεφαλλονίτισσα εκ του -ατου. Εκπαιδευτικός. Ασχολείται με κρεμάστρες του δημοσίου χώρου! Περφόρμερ και παιδική ζωγραφική. Αστεία πράγματα.
    ΚΑΠΡΟΥ ΕΛΕΝΗ, Χαράκτρια. Είδα ένα «κρύο» έργο της, τίποτε άλλο. Φτιάχνει σπίτια, γειτονιές, μαντρότοιχους, αυλόπορτες, νεκρές φύσεις όλα πρωτοποριακά! Η γυναίκα αυτά έμαθε, αυτά της είπαν οι δάσκαλοι της πως είναι τέχνη.
    ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ. Δεν υπάρχουν βιογραφικά στοιχεία. Φτιάχνει ενοικιαζόμενα δωμάτια στ Άσπρα Χώματα και αλλού.
    ΚΟΜΣΕΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ. Διακοσμήτρια. Τίποτε άλλο.
    Αυτοί οι εφτά υπέγραψαν την καταδίκη μου. Έξι όχι και ένα ναι. Ήθελα να ξερα ποιος είπε πως είμαι αθώος!
    Βάσει του νόμου αυτοί λένε ότι μπορώ να κάνω εφέσεις, να τους παρακαλέσω να με επανεξετάσουν και λοιπά αλλά εγώ θα κάνω τα δικά μου. Βάσει του νόμου θα κάνω μήνυση στο Εικαστικό επιμελητήριο για δυσφήμηση της προσωπικότητας μου και του έργου μου, για διαφυγόντα κέρδη από την εργασία μου και για καταβολή αμοιβής περί απόδοσης νομίμου ύψους ψυχικής οδύνης. Θα κάνω μήνυση ξεχωριστά για κάθε ένα από τα μέλη της επιτροπής με βάση την αιτία ότι είναι διαστρευλωτές της αλήθειας και επικίνδυνοι για την δημόσια παιδεία. Και εφόσον όπως διατυμπανίζουν αυτοί, ζούμε σε μια χώρα όπου το αστικό δίκαιο προστατεύεται, θα ασκήσω κι εγώ για πρώτη φορά όλα τα δικαιώματα μου για να διεκδικήσω κάτι απ τη μητέρα πατρίδα, για να μη νιώθω πως είμαι ένας άνθρωπος που τυχαία γεννήθηκα εδώ.
    [Το κείμενο είναι γραμμένο πριν εφτά χρόνια και το αναδημοσιεύω όπως ακριβώς το έγραψα τότε]

    28 σχόλια


    Vassiliki Man
    Κατάλαβαν τίποτα με τις μηνύσεις οι άσχετοι?. Εξελίχθηκαν οι μηνύσεις ευνοϊκά για εσένα?
    1


    ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
    Όχι δεν συνέχισα Βασιλική τους βαρέθηκα.Απλώς ξαναβρέθηκε αυτό το κείμενο μπροστά μου και μου θύμισε για ακόμα φορά σε τι μέρος-κράτος, ζούμε.
    6


  • Vassiliki Man
    Και καλά έκανες που δεν αναλώθηκες παραπέρα με ατάλαντους και πουλημένους. Όμως τα λές έξω απ΄τα δόντια και ξεχωρίζει η νοημοσύνη σου. Μπράβο σου.
    4


  • Vasileios Arapis
    Καλησπέρα Κώστα
    Δεν καταλαβαίνω γιατί πηγές να γραφτείς στο καλλιτεχνική επιμελητήριο των ΑΤΕΧΝΩΝ????
    4


    ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
    Βασίλη έχεις δίκιο! Πήγα εντελώς πρακτικά; υπό την παρότρυνση ενός φίλου σε σχέση με το ασφαλιστικό-επειδή ήμουν και συνεχίζω να είμαι ανασφάλιστος. Αλλά να σου πω την αλήθεια καλό μου έκανε γιατί αντελήφθην εκ του συστάδην τι συμβαίνει στο χώρο.[Αυτό το άρθρο το πωτοδημοσίευσα στο ΔΙΑΣΧΙΖΩ και είχε γίνει χαμός από σχόλια και λοιπά. Πάνω από πενήντα χιλιάδες αναγνώσεις, δείγμα πως πολλοί άνθρωποι ενδιαφέρονται να ξέρουν τι συμβαίνει σ αυτές τις πόρτες.
    3


  • Vasileios Arapis
    ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ Καλύτερα ξεκρέμαστοι πάρα πουλημένοι!
    Εγώ έκανα την μαλακια με το Γαλλικό, αλλά δεν πάτησα εκεί ποτέ!
    Έχω την σύνταξη και το ΙΚΑ μου απ την Γαλλια και τους γράφω όλους!
    Όταν μου λένε γιατί δεν έρχεσαι?
    Τους απαντώ διότι δεν σας γουστάρω και δεν σας έχω ανάγκη!
    7


  • Νικολαος Σταθούλης
    Μακρυά από αυτό το Επιμελητήριο. Μόνο ατάλαντους βρίσκεις εκεί.
    5


    1


  • Νικολαος Σταθούλης
    Κανένας σοβαρός καλλιτέχνης δεν καταδέχεται να γίνει μέλος του.
    1


  • Elisabeth Maousidou
    Τι είναι αυτά που λέτε; όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια







  • Kostas Tzanavaras
    «πάλι εσύ!»
    2


  • Jeni Contarini Kokkali
    Τι να πω!!
    «Καλλιτεχνικά» νούμερα!!
    Αυτό μόνον!
    Σημ.: Αφήστε το «..καλλιτεχνικά» και κρατείστε το νούμερα!
    1


  • Τρανάκου Κατερίνα
    Μπράβο σου !!!!!!
    1


  • Dimitris Salemis
    E εντάξει τα λες αλλά..
    και εγώ...θα κάνω μήνυση στον υπουργό του " τάδε" υπουργείου..
    τέλος πάντων
    ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ ΚΩΣΤΑ!


  • Sofia Karagianni
    Ουδέποτε το επιχείρησα, ούτε πρόκειται. Και σε κάποιες προκλήσεις που δέχτηκα για "ένταξη", τους απάντησα ότι εγώ είμαι μονόλυκος και δεν κανω για αγέλες λύκων.
    3


    Elisabeth Maousidou
    Sofia Karagianni δεν προσκαλούν στο επιμελητήριο.


  • Sofia Karagianni
    Elisabeth Maousidou Δεν ειπα ότι με προσκάλεσαν αλλά ότι με προκάλεσαν.
    1


  • Elisabeth Maousidou
    Sofia Karagianni ούτε προκαλούν.







  • Φενια Παρασκευα
    Μάλλον δεν τους εξυπηρέτης στα συμφέροντα τους....
    2


  • Marina Gonta
    Σε πολλά έχεις δίκαιο, υπάρχουν όμως και καθηγητές Καλών Τεχνών απλοί χωρίς έπαρση και κόμπλεξ. Δεν τους βάζουμε όλους στην ίδια κλίμακα. Τώρα όσον αφορά το Επιμελητήριο, δεν θέλω να μιλήσω ανοιχτά. Έχω προσωπική εμπειρία μετά από τηλκη επικοινωνία από διαμαρτυρία που έκανα για ένα μεγάλο ατόπημα σε Μουσειο. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε και όλοι όσοι δήθεν αγαπάνε την Ελλάδα, ούτε που έδωσαν συνέχεια, διαβάζοντας το. Αυτοί είμαστε αγαπητέ συμπατριώτη. Επίδειξη και λόγια. Πάρα πολλοί παίρνουν μερος στην έκθεση Γλυπτικής στο Βυζάντινο. Πολλοί δεν έχουν πτυχίο και αρκετοί από αυτούς είχαν ενασχόληση μετα τα πενήντα. Ο κάθε νοήμων απι εμάς, βγάζει τα συμπεράσματα του. Καλό ξημερωμα.
    3


    ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
    Καλημέρα Μαρίνα. Δε διαφωνώ αλλά είναι γνωστό πως μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά-δεν είναι θέμα δίκιου αλλά πραγματικότητας, το τι συμβαίνει, δηλαδή. Κι αυτό είναι δραματικό γιατί όταν κάποια στιγμή ερχόμαστε κατάφατσα με το πρόβλημα μένουμε ενεοί, επειδή ακριβώς δεν πιστεύουμε πως συμβαίνουν όλα αυτά τα απαράδεκτα.
    1


  • Marina Gonta
    Εγώ από την πλευρά μου, κάνω ότι μπορώ. Σε πολλούς δεν είμαι αρεστή. Πρόβλημα τους. Καλή εβδομάδα!!!
    1


  • Giota Pliakou
    Τί τα θες κι εσύ, να γίνεις μέλος τους.... Άστους στον κόσμο τους πια 😉
    1


  • Angela Svoronou
    Ντροπή και αίσχος!!!
    1


    ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
    Άντζελα δεν ντρέπονται αυτοί ούτε αισχύνονται με τίποτε!
    1


  • Πόπη Παντελάκη
    Να ήταν μόνο το καλλιτεχνικό επιμελητήριο Σε όλους τους τομείς επικρατεί η αναξιοκρατία και επιπλέουν οι ημέτεροι και οι φελλοί !!!
    1


  • Thanasis T. Papasimakopoulos
    .....δεν φτάνει να είσαι καλός σε κάτι ,για να θεωρηθείς " φτασμένος" χρειάζονται " δημόσιες σχέσεις" και γλείψιμο του κατεστημένου στο οποίο ανήκει η ενασχόλησή σου🤔😕 Εσύ ευτυχώς ( και να είσαι περήφανος γι' αυτό) είσαι της κατηγορίας ΛΕΒΕΝΤΗΣ και να χαίρεσαι γι' αυτό....
    1


    ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
    Καλησπέρα Θανάση. Δίκιο έχεις-η πλάκα είναι πως τα γνωρίζουμε και δεν κάνουμε ή δεν μπορούμε να τα αλλάξουμε. Ευχαριστώ και για τη λέξη λεβεντιά, είναι σπουδαία και δύσκολη.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΊΔΕΡΑ ΝΑ ΜΙΛΟΥΝ

    Να γράψω κάτι, βέβαια όχι αναγκαστικά αλλά ούτε επίτηδες. Τίποτε δεν με εκπλήσσει πια, τα περιμένω όλα, ακόμα κι αυτό ότι μεγάλωσα. Στην...