Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

πολιορκημένοι στο χώρο

 


ΔΥΟ  ΕΡΩΤΙΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ

Ηγουμενίτσα  2004

 

ΕΤΣΙ

 Εκείνη την ημέρα αρνήθηκε τον έρωτα
Και συ του επιτέθηκες αβυσσαλέα

Ο χρόνος είπες, είναι ασήμαντος

Κι αυτός έκλαιγε στους βράχους των κύκνων

Επειδή ήξερε πως ο χρόνος δεν ήταν για εκείνους

 Φοβήθηκε ανεπαίσθητα τον εαυτό του
Και τα αόριστα γυναικεία σκέρτσα

φώλιασαν χιλιάδες μυρμήγκια στο πρόσωπο

Τι να της έγραφε;

Είναι ο πούτσος του αδυσώπητος; Σηκώνεται

τον ανήφορο και οι λέξεις δεν φτάνουν;

Είναι ακράδαντες. Οι λέξεις. Δεν φτάνουν
Ακράδαντες.

 Του άρεσες!
Είναι κι αυτό κάτι

Σα να έγραψε στο πρόσωπό σου, στις ξανθιές αφέλειες

το μήνυμα ενός καινούριου κόσμου: «Υπάρχουμε

γιατί είμαστε δυο.»

 Του άρεσε που της έγραφε
που την ερωτευόταν

 Έσχισε δυο στάλες αίμα στο κοράκι της

 

 

ΗΧΟΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ

Ο ήχος του γυναικείου περπατήματος
είναι αλλιώτικος εγώ τον καταλαβαίνω.

Το τακούνι της γυναίκας

χτυπάει σαν βόλι στο μάτι του άντρα

Όχι στο αφτί

στο μάτι

 Ο ήχος του τακουνιού είναι περήφανος
εγώ τον καταλαβαίνω

Σαν το γυμνό αγάμητο γυναικείο σώμα

χτυπάει στο πλακόστρωτο κι από μακριά

οι άντρες σηκώνουν τα βλέφαρα

ν’ αφουγκραστούν τον γυναικείο ήχο που

μυρίζει μουνίλα

Ο ήχος

 Ανάλογα το ύψος
ο ήχος της γυναίκας ακούγεται

γρήγορος, κοφτός, ανήσυχος.

Από μακριά τον καταλαβαίνω

αυτόν τον ήχο του γυναικείου

τακουνιού στον πεζόδρομο.

Είναι μονόδρομος


Χωρίς τον ήχο της γυναίκας δεν ζεις

 

 

 

 

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

ΥΣΤΕΡΟΦΗΜΊΑ

 

ΥΣΤΕΡΟΦΗΜΙΑ ΕΝΑ

 

Μερικές φορές νομίζω  πως επιδαψιλεύω * το μέλλον στον εαυτό μου.
Σα να υπάρχω κιόλας πιο μπροστά.

Μπορεί να φαίνεται ωραιομανία και να είναι.

Πάντως ερείδομαι* σ΄αυτήν την  συνεχιζόμενη από παιδί
εικονοληψία του μέλλοντος.

Βαυκαλίζομαι πως έστω και στην ίριδα ενός νου να φευγαρίζω, πως θα είναι σπουδαίο.

Δεν ξέρω αλήθεια αν ανήκω στο παρόν
Έξι χρονών ζωγράφιζα τον έρωτα

Ο Νταλάρας εισέτι βογκάει αλλά αρέσκεται κι αυτός στον μύθο του- δεν ξέρω ποιανού είναι ο στίχος.

Τώρα νιώθω πιο ακραιφνής.
Σφαδάζω με τις λέξεις στο κρεβάτι, στον ύπνο δεν κοιμάμαι και σέβομαι τον σουρεαλισμό σαν μια σπουδαία εφαρμογή.

Ο πούστης ο Νταλί.

Πήρε όλα τα όνειρα και τα έκανε πράξη ο πούστης. Ο.

Γαμήθηκε και ο καιρός, αυτός αρέσκεται στον πόθο του

Ο καιρός.

Στον πόθο του

Να πεθάνει.

Μερικές φορές επιδαψιλεύω στον εαυτό μου τρομερή ανασφάλεια.

Λες και δεν υπήρξα ποτέ.

 

*επιδαψιλεύω= επιμελούμαι

                                                *ερείδομαι= στηρίζομαι

 

Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2021

ΩΡΑΙΟΜΕΤΡΊΑ

 


Ένας συγγραφέας αποτυγχάνει όταν οι απόψεις του δεν ενδιαφέρουν τον πολύ κόσμο.
Στο σχολείο, λοιπόν, μας δίδαξαν και πολλά άχρηστα έως επικίνδυνα πράγματα. Ένα από αυτά είναι τα θρησκευτικά μαθήματα που μας έχωσαν σφήνα στον εγκέφαλο μας, την Εβραϊκή μυθολογία, και όλες τις δαιμονοληψίες και δεισιδαιμονίες αυτού του λαού. Τι αποκομίζει ένας μαθητής να διδάσκεται δώδεκα χρόνια την Ιουδαϊκή μυθολογία; Την ηθική εξάρτηση από λιβάνια και καντήλια.
Οι άνθρωποι εγκαταλείπουν τους άλλους, όταν δεν μπορούν ν ακολουθήσουν τη σκέψη τους.
Αν ένας άνθρωπος βρεθεί κατώτερος από το ύψος του, νομίζω πως δεν επανέρχεται. [Είναι αυτό που λέμε, ξέπεσες στα μάτια μου.]
Μερικά πράγματα γίνονται αλλά δε λέγονται. Άρα, πρέπει κάτι να μένει κρυφό. Ας πούμε, ο θεός.
Tόσα πράγματα που έφτιαξα μου φαίνονται πως πήγαν στα χαμένα. Πέτρες, βιβλία, στίχοι, ξανά βιβλία, τετράδια θεάτρου, πίνακες, σκέψεις. Μολυβιές στο χαρτί, τόσα χρόνια, όλα στο χιόνι. Μυθιστορήματα, χιλιάδες σελίδες, πεντακόσια προσχέδια ζωής, νιώθω πως τα παραδίνω όλα στο χάος. Δεν υπάρχει κάποιος που θα τα προσέξει. Ούτε τώρα ούτε στο μέλλον.
Καμιά κρίση ειλικρίνειας δε γλιτώνει τον δημιουργό από τις ανασφάλειες για την τύχη του έργου του. Κι ακόμα, η ζωή αυτή, δεν συγχωρεί τους υπερβολικά ευαίσθητους. Ή δε συγχωρεί κανέναν.
Μια ζωή ζούσα με κόκκους άμμου να κυλάνε γοργά
τώρα φαντάζουν όλα τόσο στατικά, τρομακτικά ακίνητα
ανακάθομαι στο κρεβάτι και ψηλαφίζω στο κομοδίνο
κάπου εδώ ξέχασα μία κλεψύδρα, πρέπει να τη βρω
και να τη γυρίσω...
Ο καιρός πηγαίνω-έρχεται, εμείς έχουμε πάθει ψιμυθίωση σαν κοινωνία ψεύτικη, οι γυναίκες κυκλοφορούν με προκλητικά κολάν-πιο προκλητικό από το γυμνό, σαρκικό ντύσιμο, προτείνω και οι άντρες να κυκλοφορούν με μαύρα κολάν, Κυριακή πρωί στην Αθήνα, γιατί να γκρινιάζεις ο κόσμος μας είναι βελούδινος, απαλός σαν χνούδι νεογέννητου κάκτου, κάποιοι ετοιμάζονται να λουστούν στην πράσινη θάλασσα κι εγώ δοκιμάζω το ελικόπτερο για καινούριες πτήσεις.
Το μόνο που δε μας δίδαξαν, είναι πως να κάνουμε έρωτα. Αυτοδίδακτοι κι εκεί
Κοιτάξτε τώρα: ο Ελύτης απαιτούσε από τους κριτικούς να γράψουν πως ήταν μεγαλύτερος ποιητής από τον Όμηρο. Εγώ να μη απαιτήσω πως είμαι καλύτερος όλων!
Η ταπεινότητα είναι κατώτερο συναίσθημα του ανθρώπου. Ίσως μια παραδοχή της ευφυίας να είναι πιο σωστό. Η ταπείνωση εμπεριέχει εξευτελισμό, ψεύτικον, χριστιανίστικον.
Είσαι σοκαριστικός, μου είπε ένας φίλος και... διαγράφηκε. Μόνος του.
Ηώιππος ξύλινην τε γλώτταν εποίει, πιστόν φίλον εν κινδύνοις γιγνώσκεις, Έλλησι τοις Τρώοις συν Αθηνά χαριστήριον, Δουρείω ίππω τη συμβουλή κελεύων, ίνα ή τα δε εσαεί υπό Έλλησι ή εκείνα πάντα υπό Γερμανίοις γέννηται, ότι τοίσι μάγισσοι περί των πάντων πρηγμάτων, ούτε γαρ ηδύ ούτε αγαθόν εστί, το δε πλήθος φέρει γνώμη αλλά τις ρητορεύει;
Έφτιαξα μια λέξη: ωραιομετρία. Έψαξα στα λεξικά δεν την βρήκα.
Στην ουσία βαριόμαστε να είμαστε πάντα μαζί, κολιτσίδα. Όχι μόνο στο ερωτικό, πόσο δε μάλλον στις μακρινές συναντήσεις, όπως είναι αυτές εδώ μέσα- εξ ου και οι γνωστοί δεν θα υπάρχουν για πάντα. Οι άγνωστοι περνάνε και φεύγουν σαν σύννεφα του Καλοκαιριού, σαν νοσταλγικές μνήμες, τάχα, αγάπης. Περίεργο πράγμα οι άνθρωποι- αν κι αυτό δεν έπρεπε να το γράψω.
Τι είναι το ταλέντο, είπα αργά. Είναι το κουστούμι ενός αιχμαλώτου, απάντησα. Είναι μια πανοπλία ανώτερου ενστίκτου.
Δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο από το να τρίζει μια πόρτα. Γι΄αυτό ο τελευταίος να την κλείσει οπωσδήποτε. Ή να την ανοίξει τελείως.
Καλό. να σπάζουν τα τζάμια από το γέλιο-ενδιαφέρουσα κωμική εικόνα!
Τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα απ ότι πιστεύαμε.
Οι πραγματικά ωραίοι άντρες, οι γόητες, είναι και ωραίοι μέσα τους. Έχω γνωρίσει μερικούς κακούς, ελάχιστους. Μιλάμε γι αυτούς που γνωρίζουν πως είναι ωραίοι! Οι περισσότεροι έχουν ένα σπάνιο χαμόγελο.
Βαριέμαι το μέτριο, λυπάμαι για τους ανέραστους, κι αυτούς που δε θα μάθουν να λεν ούτε αντίο.
Πόσες λέξεις υπάρχουν με τρία γράμματα που ν αρχίζουν από ωμέγα; μόνον έξι. Μου αρέσει το Ω-μέγα περισσότερο από το όμικρον, τόσο που σκέφτομαι να το ζωγραφίσω ή να το τοποθετώ ανάποδα στις γραφές. Περιστρέφοντας το, αριστερά θα έχω ένα έψιλον, ανάλογα τη γραφή, μπολτ, ταιμς, ελβέτικα κλπ. ή ένα τρία. Ολοκληρώνοντας τις περιστροφές προς τα δεξιά, έχουμε πρώτα ένα ανάποδο Ωμέγα και τέλος ένα ανάποδο τρία.
Θα υπάρχει κι άλλη εξήγηση για την αγάπη μου προς το Ωμέγα. Ίσως επειδή είναι τελευταίο, η γοητεία του τέλους, ίσως γιατί θυμίζει καλλίπυγη γυναίκα.
Καλύτερα θα ήταν να ορίζω εγώ τις τύχες σας γιατί είμαι πιο δίκαιος. Στο δρόμο όμως με τύφλωσαν οι άρχοντες και οι αρχόντισσες και ως Οιδίπους εκλιπαρώ την επιείκεια σας.
Πολύ ησυχία.. κυκλοφορεί. Ας ρίξουμε μια μολότοφ. Έχω μια απορία: Γιατί οι άντρες επιβεβαιώνουν συνέχεια [αενάως] πως, οι γυναίκες τους είναι τρελές;
Πραγματικά, όλοι οι άντρες, ιδιαίτερα οι παντρεμένοι συνέχεια αυτό πιπιλίζουν: Ας την αυτή είναι τρελή, μην την ακούς.
Γραμμένες σκέψεις.

 

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2021

ΑΝΤΊΣΤΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ

 

 

Ένα μικρό παράπονο
μέρας της ειλικρίνειας του καλύτερου
Όλοι μιλούσαν για λεφτεριά ούτε ένας θεός
για τη σκλαβιά που φύτρωσε στις μασχάλες μας
Βέβαια αρνηθήκαμε πολλές φορές να πνιγούμε
στον Γουαδαλκιβίρ όλοι μαζί.
Προτιμήσαμε τον δικό μας θάνατο πιο ατιμωτικό
θελήσαμε να γδάρουμε την εικόνα
να σβήσουμε το χείμαρρο.
Διψάσαμε το Καλοκαίρι και τις Άνοιξες
οι λέξεις ίδρωναν, δεν έπεφταν στο κενό
-αξία είχε να επιζήσουμε πάση θυσία
τρώγοντας ότι τρώγοντας
μόνον εμείς μπορούσαμε ν αντισταθούμε στους θεούς
κανείς άλλος.
Ούτε ένα δέντρο, ούτε μια σκιά ζωγράφου
γιατί οι λέξεις ξαναίδρωναν και τα ζώα κοιμούνταν ήσυχα.
[Στο κενό, στο κενό η ζωή
χείμαρρος, ξερό ποτάμι
του χρόνου δε θάχει νερό
-χαχα, δε θάχει νερό-
όλοι μιλάνε για το νερό
όλοι ξέρουν για το νερό
Κανείς δεν ξέρει για το αίμα!]
 
Ένα μικρό πουλί έφευγε μόνο του στη θάλασσα
Ταξίδευε ξέχωρα απ το κοπάδι.
 
Απόσπασμα. Ποιήματα, ΚΩΣΤΑ ΠΛΙΆΤΣΙΚΑ

 

Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021

ΖΩΉ ΑΣΉΜΑΝΤΗ, ΈΩς ΤΙΠΟΤΈΝΙΑ

 

Η ζωή είναι από ασήμαντη έως τιποτένια.
Κάποτε, για λίγο, καταντάει σημαντική. Ο Τζωρτζ Όργουελ επεσήμανε το γεγονός στην Επανάσταση των ζώων. Περισσότερο στο Dawn and out Paris and London. Είναι ένα βιβλίο σπάνιας αξίας, ένα προσωπικό ημερολόγιο, όπου περιγράφει τη ζωή των ανέργων και περιπλανώμενων αλητών στο Παρίσι και το Λονδίνο. Έζησε μαζί τους, άνεργος χωρίς δεκάρα, δούλεψε λαντζέρης σε εστιατόριο. Έτσι γνώρισε την παντελή ένδεια, την απόγνωση, την εξαθλίωση και τις άθλιες συνθήκες τις ανθρώπινης κατάστασης. Έφτασε στα όρια της απελπισίας, χωρίς ελπίδα, χωρίς σκοπό.
Είναι απόλυτα κατανοητό πως οι άνθρωποι αυτού του είδους και με αυτές τις συνθήκες δεν μπορούν να κάνουν τον παραμικρότερο αγώνα για να καλυτερεύσουν τη ζωή τους- είναι ζωντανοί νεκροί. Ο Όργουελ βλέπει παντού γύρω του πως να είσαι τίμιος δεν συμβιβάζεται με την επιβίωση. Το μόνο που μετράει, είναι η υποκρισία και η δουλοπρέπεια. Η ζωή μοιάζει σαν ένα αδιάκοπο πήγαινε έλα, χωρίς νόημα χωρίς σκοπό και κυλάει σε μια ατέλειωτη αγωνία και εγκατάλειψη, όπως λέει ο ίδιος.
Ο Όργουελ, αγανακτεί με την πολιτική και τα κόμματα, διαπιστώνοντας ότι διέπονται από ευτελή κίνητρα. Δυσπιστεί στις επαναστάσεις και στα διάφορα συνθήματα, που ρίχνονται με σκοπό να παραπλανήσουν τις μάζες και να επιφέρουν την σύγχιση και συσκότιση του νου και του πνεύματος, και που τελικά φαίνεται, ότι ωφελούν μόνο τους καιροσκόπους. Βέβαια, εδώ, δεν πρόκειται να κάνω κάποιο αφιέρωμα στον Όργουελ, αυτό θα χρειαζόταν τόμους, αλλά να υπενθυμίσω μερικά πράγματα που έκανε αυτός ο τόσο σημαντικός άνθρωπος και συγγραφέας του περασμένου αιώνα.
Η ΦΑΡΜΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ, είναι ένα από τα συγκλονιστικότερα βιβλία που επηρέασαν σημαντικά τη ζωή μου από παιδί. Το διάβασα και το ξαναδιάβασα, μελέτησα τον Όργουελ από παιδί έως μεγάλος. Η ζωή του είναι συνταρακτική, το πέρασμα του από εδώ άφησε ανεξίτηλα βήματα. Πήγε επαναστάτης στην Ισπανία-πόσοι θα το έκαναν αυτό;- τραυματίστηκε, σκότωσε τις πραγματικές αιτίες αυτού του άδικου κόσμου. Επέστρεψε στην Αγγλία και συνέχισε τον αγώνα ενάντια σε κάθε μορφή τυραννίας και ολοκληρωτισμού. Είδε πολύ γρήγορα, ενορατικά, την καθίζηση του Σοβιετικού καθεστώτος-πόσοι το προέβλεπαν αυτό;- διέβλεψε με το 1984 την παγκοσμιοποίηση και τον Μεγάλο αδερφό, την σημερινή μας κατάσταση. Έγινε υπέρμαχος του Σοσιαλισμού, περισσότερο από αηδία για τον τρόπο που καταπιέζονταν η φτωχότερη τάξη της βιομηχανικής εργατιάς, έκλεψε, ζητιάνεψε στο δρόμο. Έσκισε τα πρώτα του γραπτά, κανείς εκδότης δεν δεχόταν να σπαταλήσει τα χρήματα του, επάνω του. Θα τελειώσω τούτη τη μικρή παρουσίαση με λόγια δικά του για την ΦΑΡΜΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ: Δεν θέλω να κάνω σχόλια για το έργο. Αν δεν μιλάει από μόνο του, τότε έχει αποτύχει.
Πόσοι συγγραφείς έχουν τέτοια άποψη και τέτοια ιδέα για το έργο τους;

 

Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2021

ΗΔΥΣΤΥΧΊΑ ΤΩΝ ΆΛΛΩΝ

 

Εκεί που οι βράχοι κόβονται με το μαχαίρι η θάλασσα δε νικιέται.

Ο απαλός ήχος εκείνου του πρωινού που έκανε το ταξίδι προς το Βορά, ο Ντίνος Βελεμέντης ήταν από τα καλύτερα που του είχαν συμβεί. Αυτή η φράση με τους βράχους και τη θάλασσα που δε νικιέται, ήταν σφηνωμένη όλη τη νύχτα στο μυαλό του. Γιατί δε νικιέται η θάλασσα; Αναρωτήθηκε δυνατά καθώς είχε καθίσει στη θέση του, μέσα στο τρένο που ταξίδευε από το κέντρο για το Μαρούσι.
Δεν ήταν μακριά. Συνήθως σ αυτά τα ταξίδια δεν καθόταν, δεν ήθελε να στερήσει τη θέση από κάποιους αδύνατους αλλά εκείνη τη μέρα αποφάσισε ν απολαύσει τη μικρή διαδρομή καθιστός.
Ο Ντίνος Βελεμέντης ήταν ένας αγγειοπλάστης το επάγγελμα- άνθρωπος βαρεμένος κατά τους άλλους, τους πολλούς, που δεν ήξεραν και πολλά πράγματα για τη ζωή του. Όμως αυτός πίστευε πως είχε να προσφέρει πολλά στη ζωή. Μεγαλωμένος μέσα σε μια αστική οικογένεια, μοναχογιός, γύρω στα σαράντα, άνθρωπος της κουλτούρας, ασκούσε μια γοητεία στον περίγυρο του. Όλοι έλεγαν πως ήταν σπουδαίο μυαλό, μα αυτός δε ζήλευε τίποτε παραπέρα από τη γνώση του, την ευστροφία του για την ανθρώπινη ύλη. Χρησιμοποιούσε αυτό το «ανθρώπινη ύλη» για να υποδείξει τη μάζα του υπερπληθυσμού του πλανήτη, από την Ιαπωνία μέχρι την Αμερική και δήλωνε αμέτοχος στη συμφορά που βάραινε τον κόσμο από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και μετά.
Είχε τελειώσει το πανεπιστήμιο του Χιούστον σπουδάζοντας εκεί σημειολογία, πριν από πολλά χρόνια. Τα φοιτητικά χρόνια που έλεγε ή καυχιόταν πως ήταν τα καλύτερα στη ζωή του ανθρώπου κι αργότερα, όταν είχε παντρευτεί τη Μαριλένα μια εξίσου βαρεμένη μ αυτόν Κερκυραία, λογίστρια των ηθικών αρχών του ανθρώπου, πίστευε ακράδαντα πως ούτε τα βράχια κόβονταν στα δυο, ούτε πως η θάλασσα νικιέται.
Η σκέψη αυτή τον βασάνιζε  χρόνια. Η εξέλιξη των ειδών του Ντάρβιν δεν άφηνε και πολλά περιθώρια αντιρρήσεων αλλά θα ξεκινούσε  έτσι: Όχι, δεν καταγόμαστε από τους πιθήκους. Η πρώτη, σθεναρή αντίρρηση είναι πως κανένα από τα γνωστά είδη πιθήκων δε μετεξελίσσεται σε άνθρωπο. Ο χιμπατζής παραμένει χιμπατζής, ο
  ουρακοτάγκος, ουρακοτάγκος και ούτω καθεξής. Είναι πολύ απλό να σκεφτούμε εδώ πως μόνο ένα είδος πίθηκου, αυτό που ονομάζουμε άνθρωπο εξελίχτηκε σε άνθρωπο, άρα αυτό αναιρεί άμεσα την καταγωγή μας από το συγκεκριμένο είδος. Ούτε ξαδέρφια μας είναι οι πίθηκοι, ούτε καθόλου τέτοια πράγματα. Οι άνθρωποι υπάρχουν πάνω στη γη περίπου τεσσεράμισι δισεκατομμύρια χρόνια, μιλάμε για αριθμό που και συμπαντικά είναι ικανός, και τίποτα δε μεταμορφώνει πια την εικόνα του: ήθελε να πει, πως με την εμφάνιση του ανθρώπου τελείωσε ο νόμος της εξέλιξης των ειδών; Και εφόσον όλα τα είδη δε μετεξελίσσονται σε άλλο, το λιοντάρι σε αλεπού, το ψάρι σε πουλί, θα πρέπει να βγάλουμε το συμπέρασμα πως ο άνθρωπος είναι το τελειότερο των ειδών; Και από απόψεως λογικής και μορφής και ότι άλλο συνεπάγεται με αυτό;
Είχε μια σκέψη διαφορετική αν και υπήρχε φυσικά σαν άθεος, που θα πηγαίνει κάπως προς τους ιδεολόγους: ο άνθρωπος υπήρχε πάντα και δεν είναι προϊόν καμιάς εξέλιξης. Οι κλιματικές συνθήκες οι φυσικές καταστροφές, τον έκαναν άλλοτε πρωτόγονο κι άλλοτε πολιτισμένο. Αν εξετάσουμε τη δική μας ιστορία δέκα-δεκαπέντε χιλιάδες χρόνια, είναι μηδαμινή μπροστά στα τέσσερα δισεκατομμύρια που υπάρχουμε εδώ πάνω. Τι σημαίνει αυτό; Μπορούμε να προδικάσουμε ακριβώς ποιος ήταν ο πολιτισμός πριν εκατό χιλιάδες χρόνια πριν; Όχι.
Και επανερχόταν στο βασικό ερώτημα. Καταγόμαστε από τον πίθηκο; Η απάντηση είναι όχι. Ούτε όμως μας έσπειρε κάποιος θεός. Πως όμως θα εξηγήσουμε τη στασιμότητα της τελειοποίησης του είδους των ανθρώπων; Και μη του έλεγε κανένας πως δεν είμαστε ίδιοι εδώ και χιλιάδες χρόνια θα το απέρριπτε. Έχουμε πάντα δυο μάτια, δυο πόδια, πέντε αισθήσεις και μια μορφή που την αλλάζουμε μόνο εμείς, επεμβαίνοντας στη φύση μας. Η ίδια από μόνη της δεν αλλάζει τη μορφή και τον εγκέφαλο μας, ούτε μας πάει στο καλύτερο ή στο χειρότερο, αυτό αναγκαία δεν υπάρχει στη φύση, δηλαδή το καλό και το κακό [ Καλό για το λιοντάρι είναι
 να φάει την αντιλόπη, κακό είναι για την αντιλόπη να φαγωθεί]  Ο πίθηκος που είναι όντως ένα άσχημο ζώο και δεν μπορεί να συγκριθεί με τον άνθρωπο, όπως φυσικά και κανένα άλλο ζώο. Οποιεσδήποτε συγκρίσεις σ αυτό, καταντούν έξω από τη λογική του ανθρώπου. Βεβαίως τα ζώα έχουν μόνο ένστικτο,  το καθένα λίγο περισσότερο και το άλλο λίγο χειρότερο, η σύγκριση όμως με τον άνθρωπο είναι ανεπανόρθωτα συντριπτική : Ο άνθρωπος είναι το τέλειο ον που γνωρίζουμε σ αυτόν τον γήινο πολιτισμό. Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο και θα διαφωνούσε  εδώ με τον Μίλαν Κούντερα που λέει: Η πραγματική ηθική δοκιμασία της ανθρωπότητας [η πιο ουσιαστική κρυμμένη ώστε να μη τη βλέπουμε] έγκειται στη σχέση του ανθρώπου με όσους είναι στο έλεος του: τα ζώα.
Και γιατί να μην είναι στο έλεος του τα ζώα; Με την έννοια να τα λυπάται που και που και να τα αφήνει να ζήσουν λίγο παραπάνω;
Ο Ντίνος Βελεμέντης δε λυπόταν τα ζώα, μόνο τους ανθρώπους και από αυτούς όχι όλους. Τα ζώα δεν αποτελούν το μεγαλύτερο υπηρετικό προσωπικό του ανθρώπου από καταβολής λογικής; Κανένα ζώο δε μοιάζει στον άνθρωπο είτε το θέλετε, είτε όχι. Αυτός όσο έζησε δήλωνε αυτή τη διαφορά. Με την άποψη πως ο κόσμος μας, είναι κόσμος ικανοτήτων, έβγαζε το συμπέρασμα για την τεράστια διαφορετικότητα του από τον πίθηκο.

Απόσπασμα από το μυθιστόρημα μου 

 

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

ΠΑΛΆΜΕΣ ΣΦΙΧΤΆ ΔΕΜΈΝΕΣ

 

[Γράφτηκε υπό το μηδέν, για κάποιο Σάββατο στην Αθήνα τον Ιανουάριο το 2012, για έναν άντρα- εμένα και μια γυναίκα-εσένα.]

Το βράδυ κρύο, το χάδι, έφεγγε στο σκοτάδι.
Λυπόσουν ή δεν ήξερες, τι να περιμένεις,
ένας ο κόσμος ο μικρός, μέσα σε μεγάλα μάτια.
Μου θυμίζουν τη λίγη μας ευτυχία.

Ο ύπνος δύσκολος μετά τα φιλιά
οι άνθρωποι, ένας άντρας και μια γυναίκα μπορούν ν αγαπηθούν.

Ένα βράδυ είναι η ζωή μας;

Κάπνιζες συνέχεια με κάποια χαρά κυλούσε ο καπνός ανάμεσα μας
Ανάμεσα σε παλάμες σφιχτά δεμένες, έτρεχε το κρασί μιας αγάπης που
την είχαμε ορίσει από πριν.
Είπες έπρεπε να γνωριστούμε πριν
δέκα, είκοσι χρόνια, γιατί τότε θα μας περίσσευε η όψη του φεγγαριού
οι μέρες και οι νύχτες των φιλιών, η προσμονή να φτιάξουμε μαζί καλύτερο το σπίτι μας.
Η δύναμη πως θα τα κάναμε όλα μαζί, η δυστυχία να παραδεχτούμε πως υπάρχουν κι αυτά.

Η αρχή ορίζει το τέλος σου είπα, δεν ήθελα να σε λιγοστέψω.
Και μπορεί να έκλαιγα στο σταθμό του τρένου, ανήξερος επειδή δεν θέλω να παραδεχτώ τέτοιες ήττες.

Σκόρπια λεπτή άμμος, ο πόνος σίγουρος, λίγος πράσινος χρυσός
φαντάζει αόριστο τι θα γίνουμε.
Οι μεγάλες αγάπες τελειώνουν γρήγορα
ηχούν σαν τα βήματα κάποιου που μας ακολουθεί.

Ο ύπνος δύσκολος μετά από τα φιλιά
ένα βράδυ ήταν η ζωή μας;
Τα χέρια, τα χέρια, η αγωνία
πως μπορεί να μην ξαναβρεθούμε, εμείς που ξέραμε από αγάπη.


συνέντευξη ΕΛ ΜΩΡΑΙΤΗ

  1} Πότε ξεκίνησες να γράφεις βιβλία & ποιες είναι οι πηγές εμπνεύσεως σου -για το κάθε θέμα ή τίτλο βιβλίου σου? Ξεκίνησα να γράφω από...