1} Πότε ξεκίνησες να γράφεις βιβλία & ποιες είναι οι πηγές εμπνεύσεως σου -για το κάθε θέμα ή τίτλο βιβλίου σου?
Ξεκίνησα να γράφω από τότε που αποφάσισα πως θα γίνω συγγραφέας. Δηλαδή στην ηλικία περίπου των οκτώ χρονών. Σημασία έχει για την ερώτηση σου, να καταλάβουμε πως ο καθένας γίνεται αυτό που έχει μέσα του, γύρω του, παντού. Γι αυτό υπάρχει και ο πλουραλισμός στα ανθρώπινα επαγγέλματα. Δεν γίνονται όλοι γιατροί, ζωγράφοι, δικηγόροι. Φαντάζεσαι να γινόμασταν όλοι γιατροί; όλοι ζωγράφοι;
Αυτό που λέμε έμπνευση είναι μια εργασία, μια προμελέτη, γι αυτό που θέλεις να κάμεις. Το δύσκολο είναι να διαλέξεις με ποια θέματα θ ασχοληθείς.
Ο τίτλος ενός βιβλίου είναι πράγματι γρίφος για τον συγγραφέα και ταυτόχρονα κάτι σαν δοκιμασία, ένα ψάξιμο, μια ενδόμυχη πάλη με τις αξίες του γραφικού οικοδομήματος του. [στην πραγματικότητα ποτέ δεν είμαι απόλυτα ικανοποιημένος για έναν τίτλο, αν και όλοι παραδέχονται πως φτιάχνω ωραίους τίτλους]
Τι με ρωτάς τώρα; με βάζεις σε μπελάδες, να σου πω πως δεν υπάρχουν εκδότες στην Ελλάδα. Παλαιότερα ναι, υπήρχαν κάποιοι που είχαν πάρει σοβαρά αυτό το ρόλο. Οι περισσότεροι εκδότες σήμερα είναι κάτι πατατέμποροι, κάποιοι άνθρωποι που δεν γνωρίζουν το αντικείμενο τους και ούτε τους νοιάζει να το μάθουν. Τους νοιάζει μόνο πως θα κονομήσουν και ασχολούνται μ ένα βιβλίο μόνο αν είναι "πιασάρικο" και αν πουλάει.
Μόνο ένα βιβλίο μου έχει εκδοθεί από άλλους.Τα υπόλοιπα είναι αυτοεκδόσεις. Έπαψα ν ασχολούμαι με το ψάξιμο εκδότη που νομίζω πως είναι από τα πιο επικίνδυνα ψαξίματα για έναν συγγραφέα και ακόμα πιο τραυματικά, εξ αιτίας της δυσκοιλιότητας αυτών των επαφών, μ ένα είδος ανθρώπων που το ονομάζουν επιμελητές και είναι νομίζω χειρότερες μούρες από τ αφεντικά τους. Λακέδες.
Εκδίδω τα βιβλία μόνος μου από τότε που έγινα κι εγώ εκδότης επαγγελματικά. Έχω εκδώσει δυο περιοδικά τον ΔΡΌΜΟ και το ΔΙΑΣΧΊΖΩ.
Έχω γράψει πολλά βιβλία. Έχουν εκδοθεί μόνο τέσσερα. Μια νουβέλα για την στρατιωτική θητεία το πρώτο. ΟΙ ΙΚΈΤΕΣ ΤΗΣ ΑΛΉΘΕΙΑΣ..το δεύτερο ένα μυθιστόρημα με θέμα την τρομοκρατία. Ακολούθησε το ΌΛΑ ΜΟΙΆΖΟΥΝ ΚΑΛΆ θεατρικό και τελευταία το μυθιστόρημα ΔΈΚΑΤΗ ΤΡΊΤΗ ΩΡΑ.
Μου δίνεις μια ευκαιρία να πω μερικά πράγματα για το πόσα βιβλία πρέπει να γράψει ένας συγγραφέας. Για να είσαι συγγραφέας πρέπει ν ασχοληθείς με όλα τα είδη του λόγου. Διήγημα, νουβέλα, ποίηση, μυθιστόρημα, δοκίμια, μελέτες, θέατρο. Πολλοί παίρνουν τον τίτλο επειδή έγραψαν ένα βιβλίο για τη ζωή τους! Έχω ψάξει πολύ την λογοτεχνία αν και στην αρχή, όταν ξεκινούσα δε φανταζόμουν πως θα κατανάλωνα σχεδόν τη μισή ζωή μου, με αυτά τα πράγματα, [επειδή μου άρεσε πολύ το έξω, τα καφενεία, οι γυναίκες, τα μπαρ..] Δηλαδή τις λέξεις, τα γράμματα, την έκφραση, το διάβασμα...και ναι, εδώ ήθελα να καταλήξω: στο διάβασμα. Χωρίς διάβασμα δεν μπορείς να γίνεις συγγραφέας! Μόνο μ αυτό γνωρίζεις τα πάντα, επειδή ένας συγγραφέας πρέπει να γνωρίζει τα πάντα. Να έχει εγκυκλοπαιδικές γνώσεις τεράστιες, να γνωρίζει πως φτιάχνεται ένας σπούτνικ μέχρι πως ξεγεννάει μια γελάδα, μέχρι από που χέζει ο κροκόδειλος. [Φυσικά υπάρχει και ο τρόπος του Νταν Μπράουν που έχει πίσω του ένα ολόκληρο τιμ περίπου πενήντα ανθρώπων εξειδικευμένων, ο καθένας ξεχωριστά σε έναν τομέα, οπότε τους χρησιμοποιεί ανάλογα]
Νομίζω πως το πραγματικό οπλοστάσιο του συγγραφέα είναι πόσα βιβλία έχει γράψει, όχι πόσα έχουν εκδοθεί.
Η μουσική μου αρέσει, έχω γράψει στίχους, παίζω μια ξεκούρδιστη κιθάρα που και που, ακούω μερόνυχτα παντός καιρού άσματα. Μέχρι εκεί.
Γενικά τα ΜΜΕ είναι βοηθητικά στην προώθηση, στη διαφήμιση και στο να κάνουν γνωστό το έργο του καλλιτέχνη, του ζωγράφου, του συγγραφέα. Λένε πως η καλύτερη διαφήμιση ενός έργου είναι το ίδιο το έργο αλλά πιστεύω πως αυτό μπορεί να ισχύει διαχρονικά και περισσότερο για την μελλοντική αξία του. Υπάρχουν πολύ κακά έργα που μόνο με τη διαφήμιση έγιναν διάσημα και έκαναν πλουσιότατους τους δημιουργούς των. Όχι, εγώ δεν έχω πρόσβαση ούτε στην τηλεόραση, ούτε στον τύπο. Πιθανώς το διαδίκτυο όσο κι αν αυτό φανεί παράξενο, βοηθάει περισσότερο επειδή η πρόσβαση σ αυτό είναι φτηνότερη.
Όνειρα όχι δεν κάνω, δεν έκανα ποτέ. Κάποια σχέδια, προσχέδια ή κάτι τέτοιο, με ενδιαφέρει πάντα η άμεση ζωή, αυτή που μπορείς να πιάσεις και τα όνειρα δεν πιάνονται γι αυτό, στην ουσία με ρωτάτε αν είμαι ευτυχισμένος με τη ζωή που κάνω, το σκέφτομαι αυτό χιλιάδες φορές, τις ατέλειωτες ώρες που ζωγραφίζω και γράφω, πάντα με ένα μπουκάλι αλκοόλ εκεί γύρω μου, θα απαντούσα συγχισμένα κατ άλλους, ξεκάθαρα για μένα. Αν η υπερηφάνεια είναι μέρος της ευτυχίας μου, αυτό το νιώθω από παιδί, ότι δηλαδή ήμουν περήφανος για τον εαυτό μου, για το γέλιο μου, για τον τρόπο να μεταδίδω στον κόσμο μια χαρά και κατά βάθος υπεροπτικά, σέβομαι τη φύση που με γέννησε αυτόν που είμαι και όχι κάποιον άλλον. Αυτό είναι μια γενική μορφή της ευτυχίας μου που πλησιάζει επικίνδυνα στη δυστυχία, τόσες φορές που γινόμουν σκνίπα με τους φίλους, με τα αδέρφια, με τις κοπέλες, τόσες φορές που ερωτευόμουν κι άλλες τόσες που χώριζα από έναν άνθρωπο, από έναν φίλο γιατί έτσι τα έφερε η ζωή.
8] Τα έργα που έχω δει είναι πολύ "αληθινά" & Ζωντανά. Πιστεύεις ότι είναι το έμφυτο ταλέντο σου -που αποτυπώνεις τα πρόσωπα & ότι άλλο τόσο πιστά- ή οφείλεται στην εξάσκηση χρόνων που κάνεις? Δηλ. πιστεύεις στην εξασκηση ή το έμφυτο ταλέντο -σε κάθε μορφή τέχνης? Μίλησε μας για την ζωγραφική σαν τέχνη γενικά.
Θα σου απαντήσω με ερωτοαπαντήσεις στον εαυτό μου.
...κι αυτοί που παραγγέλνουν έναν πίνακα που
να ταιριάζει με το σαλόνι τους έχουν δίκιο και οι
άλλοι που γελούν ειρωνικά με αυτή την άποψη
έχουν άλλο δίκιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου