Η
σκέψη αυτή τον βασάνιζε χρόνια. Η εξέλιξη
των ειδών του Ντάρβιν δεν άφηνε και
πολλά περιθώρια αντιρρήσεων αλλά θα
ξεκινούσε έτσι: Όχι, δεν καταγόμαστε
από τους πιθήκους. Η πρώτη, σθεναρή
αντίρρηση είναι πως κανένα από τα γνωστά
είδη πιθήκων δε μετεξελίσσεται σε
άνθρωπο. Ο χιμπατζής παραμένει χιμπατζής,
ο
ουρακοτάγκος, ουρακοτάγκος και ούτω
καθεξής. Είναι πολύ απλό να σκεφτούμε
εδώ πως μόνο ένα είδος πίθηκου, αυτό που
ονομάζουμε άνθρωπο εξελίχτηκε σε
άνθρωπο, άρα αυτό αναιρεί άμεσα την
καταγωγή μας από το συγκεκριμένο είδος.
Ούτε ξαδέρφια μας είναι οι πίθηκοι, ούτε
καθόλου τέτοια πράγματα. Οι άνθρωποι
υπάρχουν πάνω στη γη περίπου τεσσεράμισι
δισεκατομμύρια χρόνια, μιλάμε για αριθμό
που και συμπαντικά είναι ικανός, και
τίποτα δε μεταμορφώνει πια την εικόνα
του: ήθελε να πει, πως με την εμφάνιση
του ανθρώπου τελείωσε ο νόμος της
εξέλιξης των ειδών; Και εφόσον όλα τα
είδη δε μετεξελίσσονται σε άλλο, το
λιοντάρι σε αλεπού, το
ψάρι σε πουλί, θα πρέπει να βγάλουμε το
συμπέρασμα πως ο άνθρωπος είναι το
τελειότερο των ειδών; Και από απόψεως
λογικής και μορφής και ότι άλλο συνεπάγεται
με αυτό;
Είχε μια σκέψη διαφορετική
αν και υπήρχε φυσικά σαν άθεος, που θα
πηγαίνει κάπως προς τους ιδεολόγους: ο
άνθρωπος υπήρχε πάντα και δεν είναι
προϊόν καμιάς εξέλιξης. Οι κλιματικές
συνθήκες οι φυσικές καταστροφές, τον
έκαναν άλλοτε πρωτόγονο κι άλλοτε
πολιτισμένο. Αν εξετάσουμε τη δική μας
ιστορία δέκα-δεκαπέντε χιλιάδες χρόνια,
είναι μηδαμινή μπροστά στα τέσσερα
δισεκατομμύρια που υπάρχουμε εδώ πάνω.
Τι σημαίνει αυτό; Μπορούμε να προδικάσουμε
ακριβώς ποιος ήταν ο πολιτισμός πριν
εκατό χιλιάδες χρόνια πριν; Όχι.
Και
επανερχόταν στο βασικό ερώτημα.
Καταγόμαστε από τον πίθηκο; Η απάντηση
είναι όχι. Ούτε όμως μας έσπειρε κάποιος
θεός. Πως όμως θα εξηγήσουμε τη στασιμότητα
της τελειοποίησης του είδους των
ανθρώπων; Και μη του έλεγε κανένας πως
δεν είμαστε ίδιοι εδώ και χιλιάδες
χρόνια θα το απέρριπτε. Έχουμε πάντα
δυο μάτια, δυο πόδια, πέντε αισθήσεις
και μια μορφή που την αλλάζουμε μόνο
εμείς, επεμβαίνοντας στη φύση μας. Η
ίδια από μόνη της δεν αλλάζει τη μορφή
και τον εγκέφαλο μας, ούτε μας πάει στο
καλύτερο ή στο χειρότερο, αυτό αναγκαία
δεν υπάρχει στη φύση, δηλαδή το καλό και
το κακό [ Καλό για το λιοντάρι είναι να
φάει την αντιλόπη, κακό είναι για την
αντιλόπη να φαγωθεί] Ο πίθηκος που είναι
όντως ένα άσχημο ζώο και δεν μπορεί να
συγκριθεί με τον άνθρωπο, όπως φυσικά
και κανένα άλλο ζώο. Οποιεσδήποτε
συγκρίσεις σ αυτό, καταντούν έξω από τη
λογική του ανθρώπου. Βεβαίως τα ζώα
έχουν μόνο ένστικτο,
το καθένα λίγο περισσότερο και το άλλο
λίγο χειρότερο, η σύγκριση όμως με τον
άνθρωπο είναι ανεπανόρθωτα συντριπτική
: Ο άνθρωπος είναι το τέλειο ον που
γνωρίζουμε σ αυτόν τον γήινο πολιτισμό.
Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο
και θα διαφωνούσε εδώ με τον Μίλαν
Κούντερα που λέει: Η πραγματική ηθική
δοκιμασία της ανθρωπότητας [η πιο
ουσιαστική κρυμμένη ώστε να μη τη
βλέπουμε] έγκειται στη σχέση του ανθρώπου
με όσους είναι στο έλεος του: τα ζώα.
Και
γιατί να μην είναι στο έλεος του τα ζώα;
Με την έννοια να τα λυπάται που και που
και να τα αφήνει να ζήσουν λίγο παραπάνω;
Ο Ντίνος Βελεμέντης δε λυπόταν τα
ζώα, μόνο τους ανθρώπους και από αυτούς
όχι όλους. Τα ζώα δεν αποτελούν το
μεγαλύτερο υπηρετικό προσωπικό του
ανθρώπου από καταβολής λογικής; Κανένα
ζώο δε μοιάζει στον άνθρωπο είτε το
θέλετε, είτε όχι. Αυτός όσο έζησε δήλωνε
αυτή τη διαφορά. Με την άποψη πως ο κόσμος
μας, είναι κόσμος ικανοτήτων, έβγαζε το
συμπέρασμα για την τεράστια διαφορετικότητα
του από τον πίθηκο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου