Ξέρεις,
μια ωραία εικόνα είναι αυτή: δεν μετάνιωσα
που σε αγάπησα, μετάνιωσα που δε σε
ξέχασα.
Καλύτερα εχθρός παρά κόλαξ.
Δεν
υπάρχει κανένας λόγος να έγινε κάποτε
το Μπινγκ μπάγκ, η μεγάλη έκρηξη. Ο κόσμος
υπάρχει από μόνος του.
Ποιο να είναι
άραγε το πιο ωραίο πράγμα που έζησες;
ρωτώ τον εαυτό μου και δεν ξέρει να μου
απαντήσει. Ή δε θέλει. ίσως εσείς που
ξέρετε πιο πολλά από μένα να απαντήσετε.
Έχετε ξυριστεί καμιά φορά χωρίς καθρέφτη;
Βιαστικό
σιγάρο, ξευτίλα.
Σαν το γαμίσι στην
τουαλέτα με μια ξένη με έναν άντρα που
δεν τον ήξερες ποτέ.
Τι ήθελες να κάνεις το πρωί και το βράδυ;
Κοίταξε τώρα! εγώ μπορώ να συγκρουστώ με τον Επίκουρο, τον φιλόσοφο των ηδονών, να πω πως αρχή του κόσμου δεν είναι η ηδονή και θα το κάνω αν το συμπεραίνω. Σ αυτόν τον καινούργιο κόσμο που ζούμε ο Αϊνστάιν είναι μετριοπαθής, ο Μάρκ Ζούκερμπεργκ μεγαλοφυής. Κατά βάθος είμαι μετριοπαθής, ή επιεικής με τον άνθρωπο. Αίφνης δεν υπάρχει πια κανένας Αλέν Ντελόν, καμία Βουγιουκλάκη να απειλεί τη σοβαροφάνεια μας. Ξέρεις σου λέω μερικά πράγματα που σκέφτομαι κι αν δεν συμφωνείς εγώ είμαι εδώ για να τα κουβεντιάσουμε.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΌ
Ο
Κώστας Πλιάτσικας γεννήθηκε το 1954 στην
Θεσπρωτία. Είναι αυτοδίδακτος ζωγράφος
και συγγραφέας
Μαθητής ακόμη του
Δημοτικού έδειξε το έμφυτο ταλέντο του
στην ζωγραφική και την λογοτεχνία.
Αργότερα στο γυμνάσιο έγινε ακόμα πιο
εμφανής αυτή του η ροπή προς τις καλές
τέχνες γενικότερα.
Δεν τελείωσε τις
Λυκειακές του σπουδές στην Ηγουμενίτσα
γιατί εκδιώχθηκε απ’ όλα τα Λύκεια της
χώρας, εξ αιτίας του επαναστατικού του
χαραχτήρα, μεσούσης της χούντας των
συνταγματαρχών.
Μετά την στρατιωτική
θητεία εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όπου
έζησε περίπου τριάντα χρόνια. Εκεί ήρθε
σε επαφή με ανθρώπους των γραμμάτων
και των τεχνών. Τον πρώτο καιρό, ασχολήθηκε
περισσότερο με την συγγραφή. Εκδίδει
τρία βιβλία:
1] ΙΚΕΤΕΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
[Μεγάλο στρατιωτικό, αντιμιλιταριστικό
αφήγημα.]
2] ΝΈΟΝ ΈΡΓΟΝ Η ιστορία ενός
τρομοκράτη:Μυθιστόρημα.
3] ΌΛΑ
ΜΟΙΆΖΟΥΝ ΚΑΛΆ:Θεατρικό.
Ταυτόχρονα,
εκδίδει και διευθύνει το πολιτιστικό
περιοδικό <ΔΡΟΜΟΣ> Στα τεύχη του,
κυριαρχούν η ζωγραφική,η λογοτεχνία,
η γλυπτική και γενικότερα η παρουσίαση
και η κριτική των τεχνών.
Ωστόσο
ζωγραφίζει και σκιτσάρει συνέχεια ενώ
παρακολουθεί για λίγο καιρό, μαθήματα
ζωγραφικής, στο εργαστήρι του Γιάννη
Τσαρούχη, με τον οποίο τους συνδέει
φιλία και η αγάπη για τη φιλοσοφία και
την εξέλιξη των τεχνών. Παράλληλα,
γνωρίζει πολλούς από τους σύγχρονους
ζωγράφους, γλύπτες, χαράκτες, ποιητές,
συγγραφείς, συνθέτες, στιχουργούς. Τότε
συμμετέχει στη συγγραφή του σεναρίου
για την ΓΚΡΈΚΑ ΦΙΛΜ με τίτλο <ΦΥΛΑΚΕΣ
ΑΝΗΛΊΚΩΝ> που γυρίζει ταινία ο
σκηνοθέτης Νίκος Παπαμαλής.
Βιοποριστικά,
κατά καιρούς κάνει διάφορες δουλειές.
Από πλασιέ, οικοδόμος, μανάβης, υπάλληλος
έως ότου δημιουργεί μια εταιρία
επιγραφών. Ο ίδιος, σχεδιάζει, εκτελεί
μεγάλες επιφάνειες,διαφημιστικές.
Το
θεατρικό του <ΌΛΑ ΜΟΙΆΖΟΥΝ ΚΑΛΆ>
ανεβαίνει στο πειραματικό θέατρο
ΟΥΤΟΠΊΑ στο Μπραχάμι. Στις πρώτες
παραστάσεις πρωταγωνιστεί και ο
ίδιος.
Παίρνει μέρος για πρώτη φορά
σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής,
στην Αθήνα, στον Πειραιά σε δημόσιους
και ιδιωτικούς χώρους.
Το 1992
εγκαταλείπει τις διαφημίσεις. Ανοίγει
εργαστήρι ζωγραφικής στον Πειραιά.
Ταυτόχρονα σκιτσάρει και γράφει σε
διάφορες Αθηναϊκές εφημερίδες και
περιοδικά.
Το 2000 επιστρέφει για λίγο
στην Ηγουμενίτσα. Ζωγραφίζει πολλά
έργα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.
Κάνει δυο ατομικές εκθέσεις. Μία με
παραδοσιακά τοπία της περιοχής και
έτερη με αντιπροσωπευτικά του έργα,
ανθρωποκεντρικά, εκεί όπου ο Πλιάτσικας,
ξετυλίγει το μεγάλο του ενδιαφέρον για
την ζωή και την αγωνία για την εξέλιξη
του ανθρώπου.
Γράφει και σκιτσάρει
στην εφημερίδα <ΘΕΣΠΡΩΤΙΚΉ> περίπου
δυο χρόνια. Ασχολείται επίσης με την
γλυπτική.[πηλό,ξύλο κ.λ.π.] στο εργαστήρι
που διαθέτει στο κέντρο της πόλης από
το 2003. Ταυτόχρονα παραδίδει μαθήματα
ζωγραφικής σε μικρούς και μεγάλους.
Από
το 2006 εκδίδει και διευθύνει το πολιτιστικό
και σατιρικό περιοδικό <ΔΙΑΣΧΊΖΩ>
παρέα με τον ακάματο φιλόσοφο-γεωππόνο,
Περικλή Σοφούρη.
Τελειώνει τα υπό
έκδοση μυθιστορήματα,<ΟΙ ΑΠΟΤΥΧΗΜΈΝΟΙ>
και την <ΔΈΚΑΤΗ ΤΡΊΤΗ ΏΡΑ>Επίσης,
δυο συλλογές διηγημάτων. Η μια με τίτλο
<ΕΡΩΤΙΚΑ ΔΙΗΓΉΜΑΤΆ> και η δεύτερη
<ΕΝΑΝΤΊΟΝ ΤΩΝ ΑΝΘΡΏΠΩΝ> με περισσότερη
φιλοσοφική και κοινωνική οπτική. Ακόμα,
δυο θεατρικά. Μια επιθεώρηση και ένα
δράμα με τίτλο <ΤΟ ΧΤΎΠΗΜΑ ΤΗΣ
ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ>
Το 2007 επιστρέφει
στην Αθήνα. Ανοίγει το εργαστήρι
ζωγραφικής στην οδό Καλλιδρομίου.
Ετοιμάζει και πραγματοποιεί δυο ατομικές
εκθέσεις σε ιδιωτικούς χώρους. Παράλληλα
συνεχίζει την έντυπη έκδοση του
περιοδικού ΔΙΑΣΧΊΖΩ. Επίσης παραδίδει
μαθήματα ζωγραφικής. Το 2009 αναλαμβάνει
να ζωγραφίσει μεγάλες τοιχογραφίες-γκραφίτι
στους δρόμους της Αθήνας για βιοποριστικούς
λόγους αλλά και επειδή πάντα του άρεσε
η ζωγραφική στους δρόμους-[όπου όμως
επιτρέπεται.]. Πρωτοστατεί και παίρνει
μέρος στην πρώτη ομαδική έκθεση έκθεση
ζωγραφικής στους δρόμους της Αθήνας.
Το
2009 διακόπτεται η έντυπη έκδοση του
ΔΙΑΣΧΊΖΩ και αρχίζει η ηλεκτρονική του
ιστοσελίδα καθώς και το ομώνυμο μπλοκ
με τον ίδιο τίτλο που συνεχίζει μέχρι
σήμερα.
Το 2013 εκδίδεται το μυθιστόρημα
του Η ΔΈΚΑΤΗ ΤΡΊΤΗ ΏΡΑ, με μεγάλη
επιτυχία. Το 2014 πραγματοποιεί ατομική
έκθεση ζωγραφικής με τίτλο ΑΝ Η ΖΩΉ
ΉΤΑΝ ΑΚΊΝΗΤΗ ΕΙΚΌΝΑ στον νέο εργαστηριακό
του χώρο στην οδό Μαυρομιχάλη76, όπου
μετακομίζει. Ζωγραφίζει επί παραγγελία
πολλά πορτρέτα, συνθέσεις, τοπία, νεκρές
φύσεις, αναπαραγάγει έργα τέχνης
διάσημων ζωγράφων. Γράφει το νέο
μυθιστόρημα Ο ΘΕΌΣ ΤΩΝ ΦΤΩΧΏΝ όπως και
την ΑΠΌΛΥΤΗ ΔΥΣΤΥΧΊΑ ΤΩΝ ΆΛΛΩΝ.
Το
2018 μετακομίζει στην ίδια οδό ΜΑΥΡΟΜΙΧΆΛΗ
102 όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα.
Γράφει το σχεδόν βιογραφικό, δοκιμιακό
μυθιστόρημα Η ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΌΤΑΤΗ ΤΗΣ
ΓΡΑΦΉΣ. Λαμβάνει μέρος σε πολλές ομαδικές
εκθέσεις, και ετοιμάζει μια μεγάλη
αναδρομική έκθεση με έργα από όλες τις
χρονικές περιόδους της ζωγραφικής του
τέχνης.
Είναι πολύ δύσκολο να είσαι καλός με όλους. Αν το προσπαθήσεις θα είναι εν μέρει υποκρισία και τότε πρέπει να γίνεις πρώτα ηθοποιός. Απορρίπτεται, δηλαδή η υποψία πως ο κόσμος μας είναι μόνο καλός ή μόνο κακός. Υπερισχύει σαφώς το δεύτερο με βάση όσα γνωρίζουμε και όσα γίνονται ή έγιναν στο παρελθόν.
Θα είσαι καλός όταν μπορείς να κάνεις τα χατίρια όλων όσων είναι γύρω σου και νομίζεις πως σε αγαπάνε ανιδιοτελώς. Αυτό δε συμβαίνει παρά μόνο για ένα τοις χιλίοις και πολύ είπα. Αυτά για την ανθρώπινη συμπεριφορά ιδιαίτερα αυτής που βασίζεται στους λόγους και τις υποσχέσεις που ξεχνιούνται και αλλάζουν πάραυτα, σύμφωνα με τα συμφέροντα του υποτιθέμενου γύρω σου ανθρώπινου δυναμικού πως υποστηρίζει ότι θα πέσει στη φωτιά για σένα και αντ αυτού ξεχνάει και αναποδογυρίζει τα πάντα υπέρ του εαυτούλη του! Αυτά για τους μικρούς ανθρώπους. Τους παραδόπιστους λυκόφιλους που συνεχίζουν αδιάντροπα να παραποιούν την αλήθεια παρουσιάζοντας έναν εαυτό ακραιφνή, αντίθετα με σένα που έχεις γίνει κακός, μισερός και γενικά ότι δεν έχει αξία στη ζωή. Ούτε εσύ, ούτε η εργασία σου.
Το χειρότερο είναι σ αυτές τις περιπτώσεις να σε κατακλίσει ο θυμός και ν αντιδράσεις άμεσα, οπότε μάλλον θα χάσεις κι εσύ τις αξίες σου. Νομίζω πως, τελικά η καλύτερη αντίδραση είναι η χαμηλή αδιαφορία. Θα την έλεγα ευγενική αδιαφορία. Γιατί αν συνεχίσεις τον διάλογο θα χάσεις εκτός από την ηρεμία σου και περισσότερα.
Μεγάλα γράμματα. Ρεκλάμα. Σινεμά Μαργαρίτα 1972. Η ΔΟΛΟΦΟΝΊΑ ΤΟΥ ΤΡΌΤΣΚΙ. Σε πρώτο πλάνο ο Ρίτσαρντ Μπάρτον ως Τρότσκι, πίσω του ο δολοφόνος Αλέν Ντελόν. Ανάμεσα τους η σπαρακτική Ρόμι Σνάιντερ. Το έργο παιζόταν επί μήνες στους Αθηναϊκούς κινηματογράφους κι εγώ περνούσα αδιάφορος κάτω και απέναντι από τις ρεκλάμες. Κινηματογραφόφιλος ήμουν, έβλεπα μέχρι και δυο ταινίες μ ένα εισιτήριο, καουμπόικα, σοφτ πορνό, Μπρους Λι, πιτσιρικάς ήμουν ακόμα. Που και που διάλεγα και κάποιες ποιοτικές, του καλού σινεμά όπως έλεγαν τότε οι κουλτουριάρηδες. Τον Ντελόν δεν τον είχα δει στη μεγάλη οθόνη, τον είχα δει σε πολλές φωτογραφίες στα περιοδικά και μπορώ να πω πως στην αρχή δε με ενδιέφερε, επειδή τον υμνούσαν περισσότερο για την ομορφιά του και όχι για την υποκριτική του τέχνη. Τον άντρα να τον εξυμνείς για τις αρετές του, έλεγα. Αν είναι γενναίος, δίκαιος, υπερασπιστής των φτωχών, ιππότης. Όχι επειδή είναι όμορφος, έτσι έλεγα τότε επειδή ήμουν κι εγώ ένας ωραίος άντρας και δε μου άρεσε όταν άντρες, γυναίκες, παιδιά με λάτρευαν γι αυτή μου την ιδιότητα. Η πιθανότητα να μου άρεσε ο Αλέν Ντελόν, ελάχιστη. Συμπαθούσα πιο πολύ τον Μπελμοντό, τον Ζαν- Λουί Τρεντινιάν, τον Ζαν Γκαμπεν.
Αφού το έργο παιζόταν επί μήνες στους κινηματογράφους. με βαριά βήματα αγόρασα εισιτήριο και πήγα να το δω. Η πρώτη μου εντύπωση ήταν πραγματικά σοκ! Ο Μπάρτον και ο Ντελόν έδιναν ένα ρεσιτάλ στο πανί κι εγώ παραδέχτηκα πως είχα άδικο για όσα σκεφτόμουν για τον Ντελόν- ο Μπάρτον έτσι κι αλλιώς ήταν στις προτιμήσεις μου σαν σπουδαίος ηθοποιός.
Έκτοτε έβλεπα όλες τις ταινίες του Γάλλου σταρ και τσακωνόμουν με τους φίλους μου που με περιέπαιζαν ειρωνικά γι αυτή μου την προτίμηση, λέγοντας πως αυτός άξιζε μόνο για την ομορφιά του.
Στην Ακρόπολη ανέβαινα πολύ συχνά και οι βόλτες μου με παρέα ή και μόνος στην Πλάκα, δε σταμάτησαν ποτέ. Τον Αλέν Ντελόν συνάντησα σε μια απ αυτές περίπου γύρω στο 1980. Καθόμουν στο καφενεδάκι στα ριζά της Ακρόπολης όταν εμφανίστηκε από το πουθενά ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο. Μου χαμογέλασε, κάθισε στο τραπέζι απέναντί μου. Ήταν γύρω στα σαράντα πέντε, ακριβώς είκοσι χρόνια μεγαλύτερος μου. Κοιταχτήκαμε στα μάτια φιλικά, μου δωσε το χέρι. Χαμογέλασε.
-Δε θα με κεράσεις ένα ποτήρι κρασί; είπε και χωρίς να περιμένει πήρε ένα ποτήρι από το διπλανό τραπέζι, το γέμισε και τσούγκρίσαμε.
Ήταν πολύ φιλικός κι εγώ στην αρχή λίγο σαστισμένος.
-Ζωγράφε, είπε, μάθε να είσαι ο εαυτός σου!
- Από ποια ταινία σου είναι αυτό; ρώτησα.
-Δεν έχει σημασία, μου το μαθε ο πρώτος μου σκηνοθέτης. Λοιπόν; πως θέλεις να σταθώ για να με ζωγραφίσεις;
-Σαν τον ήρωα που ξέρει πάντα πως να πεθαίνει! είπα μια δικιά του θέση.
-Σ αυτό καλύτερος ήταν ο κύριος Κλάιν, επειδή αγαπούσε τη ζωγραφική, όπως κι εγώ. Ποτέ όμως δε θα κατάφερνα να γίνω ζωγράφος..
-Δεν έχασες τίποτε...μουρμούρισα.
-Μη το λες αυτό! επαναστάτησε. Είναι πολύ σπουδαία η τέχνη σου..
-Ξέρεις... του είπα. Δεν έχω πάει σε καμιά σχολή!
-Ε, και; ανασήκωσε τους ώμους του. Μήπως εγώ πάτησα ποτέ σε καμιά σχολή θεάτρου; ή κινηματογράφου..τίποτα. Απ τον πόλεμο της Ινδοκίνας κατευθείαν στα γυρίσματα.
-Ναι, αλλά γιατί διάλεξες εμένα να σε ζωγραφίσω;
-Είδα τις φωτογραφίες σου κι εσένα. Έχεις νοοτροπία αλήτη, σ αυτό μοιάζουμε. όταν έπαιξα τον Ρίπλει στο Γυμνοί στον ήλιο, κατάλαβα πως ο κόσμος δεν είναι τίποτε.
-Δηλαδή;
-Να, μπορείς να κάνεις ότι θέλεις αρκεί να σ αγαπάνε οι γυναίκες. Αν έχεις την αγάπη τους δε χάνεις ποτέ.
Ωστόσο γύρω μας είχαν μαζευτεί εκατοντάδες. Άντρες, γυναίκες, παιδιά. Ο θόρυβος απ τις φωνές τους τρομερός, δύσκολα θα μπορούσαμε να ξεφύγουμε. Αλλά για έναν Ντελόν όλα ήταν εύκολα. Πιαστήκαμε γερά με τις παλάμες, τα δάχτυλα ίδρωσαν, βάλαμε φτερά στα πόδια, σπάσαμε το πλήθος που ούρλιαζε, χαθήκαμε στο χάος των αρχαίων βημάτων.
Ντύθηκα
τα καλά μου. Απόψε με περιμένουν και πρέπει να πάω. Παλιά μου άρεσε
αυτό πιο πολύ. Έβαλα τη ραφ καπαρντίνα μου, γραβάτα Μπορντώ, μαύρο
σακάκι, όχι ακριβώς, λίγο προς το γκρι με ελάχιστο κόκκινο μέσα,
αδιόρατο, ίδιο και το πανταλόνι, φυσικά. Το πουκάμισο σκούρο μπλε, ίδιο
με το σλιπάκι και το φανελάκι. Α, δεν ξέρετε πόσο μου αρέσουν τα σκούρα
ες; ρούχα! Κι έπειτα όλοι βλέπουν χωρίς να ξέρουν τι εσώρουχα φοράς.
Άρα, όλα έχουν σημασία για μια καλή διάθεση. Πριν απ όλα αυτά
έκαμα μπάνιο. Λευκό. Ο ατμός μαλάκωσε το άθλιο κορμί μου, το σαπούνι
ημέρεψε τη σάρκα μου. Η χτένα πέρασε μέσα από τα κατσαρά, μακριά μαλλιά,
περιποιήθηκα και τα νύχια μου ποδιών τε και χεριών. Χώρεσα όλος μέσα
στη σκέψη μου πως σήμερα ήταν μια καλή μέρα. Που ξέρεις; μπορεί να
συναντούσα το άλλο μου μισό στο δρόμο. Μπορεί να το εύρισκα εκεί που θα
πήγαινα. Πριν απ όλα αυτά, ξεκλείδωσα την πόρτα του διαμερίσματος μου,
την άφησα μισάνοιχτη προς τα μέσα- προς τα μέσα ανοίγουν οι πόρτες;-
άφησα τα κλειδιά στην κλειδαριά, γύρισα μέσα πήρα την πιο ακριβή μου
ομπρέλα, βυσσινί, να ταιριάζει με την καπαρντίνα, όλα έχουν σημασία την
σήμερον ημέρα κι επειδή έβρεχε ή θα έβρεχε προέβλεψα αν και δεν μου
άρεσε να πάρω κι ένα κασκόλ να το τυλίξω στο λαιμό μου για καλό και για
κακό, επειδή μαζί με τη βροχή θα έκανε ένα ψοφόκρυο, κι αναγκαστικά
έπρεπε να τα κάνω όλα αυτά αφού ήθελα μια ωραία έξοδο σήμερα που
γιορτάζουν όλοι να γιόρταζα κι εγώ. Έσβησα όλα τα φώτα μα μετάνιωσα,
άφησα αυτό στο σαλόνι ανοιχτό, όχι ότι φοβόμουν τους κλέφτες αλλά να
έτσι να φαίνεται κάτι να μη λεν αυτό το σπίτι είναι άδειο.
Ξανακοιτάχτηκα στον καθρέφτη και είδα πως ήμουν πολύ καλός. Όποιοι και
να με έβλεπαν, αυτοί που με περίμεναν, θα ήταν ενθουσιασμένοι με την
εικόνα μου. Όλοι οι φίλοι θα ζήλευαν πιο πολύ την καπαρντίνα μου και με
τις σκέψεις αυτές άναψα το φως του διαδρόμου, κάλεσα το ασανσέρ, α, πως
αργεί μερικές φορές το ασανσέρ, και κάποτε γλούπ! σταματάει και κανένας
άλλος ήχος δεν ακούγεται στην πολυκατοικία μας. Μόνο εγώ κατεβαίνω για
να πάω στους φίλους μου που με περιμένουν να γιορτάσουμε γιατί απόψε
είναι μια ξεχωριστή μέρα. Η μέρα που γιορτάζουν όλοι οι άνθρωποι και
μαζί τους κι εγώ. Σταμάτησα στο ισόγειο. Βγήκα στο δρόμο. Άνοιξα τη
βυσσινί ομπρέλα. Περπατώντας έφτασα σε ένα μακρινό μπαρ. Μπήκα μέσα.
Σκοτάδι. Κανείς δεν ήταν εκεί. Καλύτερα σκέφτηκα. Άφησα την ομπρέλα μου
στην άκρη, πήγα στο μπαρ που αχνόφεγγε. Έβαλα ένα κατακόκκινο κρασί σε
ημίψηλο ποτήρι. Κάθισα στο σκαπό. Μόνος μου.
Για την έκφραση πρωτοτυπία στην τέχνη μπορώ να πω μερικά πράγματα εδώ. Στην κυριολεξία η λέξη σημαίνει κάτι που γίνεται για πρώτη φορά και στη συνέχεια, πρωτότυπος είναι ο καινοτόμος, αυτός που δε μιμείται κάτι άλλο, ο ασυνήθιστος, ο καινοφανής. Σήμερα φαίνεται, πως δεν υπάρχει πρωτοπορία στην τέχνη από όταν τελείωσαν όλοι οι -ισμοί. Παγκόσμια οι εικαστικοί καλλιτέχνες δημιουργούν από τον πρωτόγονο κλασικισμό μέχρι τον κυβισμό. Όλα τα άλλα περί μετακυβισμού, μεταμοντερνισμού, αφηρημένου εξπρεσιονισμού κλπ, είναι μαλαγανιές κάποιων επιτήδειων κριτικών τέχνης. Ένας σύγχρονος ζωγράφος δημιουργεί σε πολυεπίπεδα, με πολλούς τρόπους. Η μεγάλη αξία της σημερινής ζωγραφικής πρωτοπορίας υπάρχει μόνο στην ιδέα. Στο νόημα της σύνθεσης κι αυτό μπορεί να το συναντήσει κανείς μόνο σε ζωγράφους εκτός κυκλωμάτων, σε ζωγράφους επαναστάτες που δε φοβούνται μη τους κάνει ντα ο καθηγητής ή αν δεν ακολουθήσει τις εντολές του γκαλερίστα-μάνατζερ θα χάσει την εικόνα του, το προφίλ του. Έτσι το πλείστον των ζωγράφων ακολουθούν μια πεπατημένη, μια μανιέρα, έναν ανελέητο επαναληπτισμό.
Και είμαι περίεργος πως έφτιαξαν τέτοιες λέξεις! ηθική, αγάπη, ελευθερία. Σ αυτόν τον κόσμο που δεν υπάρχει από μόνη της καμιά ηθική.
Ο κόσμος δεν είναι τόσο κακός ή τόσο καλός, όσο φανταζόμαστε. Έκοψε λίγο το πολύ κρύο κι αν είχαμε περισσότερη αγάπη και περίσκεψη, αυτός ο ...