Ένα έργο τέχνης είναι καλό όταν προκαλεί συναισθήματα χαράς, αγάπης, θαυμασμού, ευχαρίστησης και τόσων άλλων. Αν δεχτούμε όμως πως προκαλεί μόνο ευχαρίστηση, τότε δεν είναι καλό έργο. Κι αν υποθέσουμε πως η τέχνη παράγει μόνο ομορφιά, ωραιότητα, υπεροχή-σ αυτόν που την ασκεί, ομοίως και σ αυτόν του την κρίνει- τότε, αν ένα έργο δεν πληρεί αυτούς τους όρους δεν χρειάζεται και να δημιουργείται!
Για να ορίσουμε όμως τι είναι και τι δεν είναι καλό έργο τέχνης, πρέπει να παραδεχτούμε πως το πρώτο ωφελεί μια κοινωνία και τα μέλη της, ενώ το δεύτερο την μειώνει και παρασύρει τα μέλη της σε συναισθήματα όπως της κακίας, του μίσους, της ανισότητας και εν τέλει της πολεμικής κραυγής και όποιος πιστεύει πως η τέχνη δεν επηρεάζει άμεσα την προσωπική, όσο και την δημόσια ζωή μας ανήκει, φυσικά στο άωτον αυτής της διαπραγμάτευσης.
[απόσπασμα από τα ανέκδοτα δοκίμια ΠΕΡΊ ΤΕΧΝΏΝ, Κ.Πλιάτσικα.]
Λεωνίδας Εκιντζόγλου
Ενα
εργο τεχνης ΔΕΝ ειναι απαραιτητα δημοσιο. Κι ουτε ολα τα εργα τεχνης
κατασκευαζονται με την προθεση δημοσιας εκθεσης. Εχω φτιαξει ενα σωρο
για την παρτη μου και δεν εχω την παραμικρη σκασιλα του πως τα βλεπουνε
οι αλλοι.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
Ένα έργο τέχνης φυσικά απαιτεί θέαση, διαφορετικά δεν έχει νόημα η ύπαρξη του ή μη.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
Αυτό,
φυσικά, μπορείς να το βλέπεις και να το απολαμβάνεις μόνον εσύ! όπως
σου απαντάει το Γκούγκλη-ακόμα και το facebook. [Και σίγουρα δεν είναι
έργο τέχνης αγαπητέ Λεώ.]
Λεωνίδας Εκιντζόγλου
Αλλα
τι ειναι? Η φιδισια λαβη σε ενα μπαστουνι? Η σκαλιστη καρεκλα σε ενα
Συριανο αρχοντικο? Το κοσμημα που φοραει καποια στον λαιμο της? Η
νωπογραφια που ζωγραφιζει μια κοπελα στο δωματιο της? Τι χαλι που χτυπα
μια γρια στον αργαλειο? Οι φιοριτουρες που
φτιαχνει ενας στα κατσαρολικα του? Η γλυπτη κουνια που μαστορευει
καοιιος για το μωρο του? Το πορτραιτο που ζωγραφιζει καποιος για την
αγαπημενη του? Κανεις κολοσσιαιο λαθος καλε μου φιλε να πιστευεις οτι τα
εργα τεχνης ειναι ολα για δημοσια χρηση ή ενπορευσιμα. Η τεχνη η
αυθεντικη τεχνη ειναι αυθορμητη εκφραση. Μια εκδηλωση ενος δημιουργου
προς εμαυτον.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
Αντιλαμβάνομαι
πως δεν μπορώ να σε πείσω, οπότε δεν θα χρησιμοποιήσω επιχειρήματα,
όταν διαλέγεις τέτοιες ιδιοτελείς απόψεις και καταλήγεις σε αυτά τα
συμπεράσματα. [Ή ομιλούμε για διαφορετικά πράγματα.]
Λεωνίδας Εκιντζόγλου
Αυτα που σου απαριθμησα δηλαδη δεν τα θεωρεις εργα τεχνης? Για δωσε μου εναν ορισμο του εργου τεχνης....
ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
Αν
το πάρουμε έτσι όπως τοποθετείσαι, τότε όλα είναι έργα
τέχνης.[Αντιλαμβάνεσαι ή έχεις δει πως κάποιος πετάει σκατά σ έναν
καμβά; πως κάποιος δουλεύει μόνο με τρίχες, πως κάποια φτιάχνει μόνο
αιδοία; και ούτω καθεξής;] Ένα έργο τέχνης όπως είπα μερικά
στην δημοσίευση μου, σαν ορισμό, έχει την θέαση στον κόσμο, στο κοινό.
Ένα έργο τέχνης ανήκει στον κόσμο, όχι στον δημιουργό που λογικά έχει
λάβει τα εύσχημα. Υπάρχουν φοβερές συγκρούσεις ανά τους αιώνες για το τι
είναι ένα έργο τέχνης σε πολλαπλά επίπεδα: αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας,
ποίησης, θεάτρου, μουσικής, ζωγραφικής, εικονικής και ανεικονικής
τελειότητας. Γι αυτό έθεσα τον όρο πως το έργο τέχνης, συμπερασματικά,
πρέπει να τέρπει τον άνθρωπο.
Λεωνίδας Εκιντζόγλου
Συγχεεις την εννοια της τεχνης με την κριτικη της τεχνης.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ
Λεώ, με κάνεις και γελώ! [ωραία ομοιοκαταληξία] γι αυτό σου είπα να μην αντιπαραθέσω αιτήματα.
Λεωνίδας Εκιντζόγλου
Προχθες
ενας δημιιουργος κολλησε μια μπανανα στον τοιχο και ειπε παιδια οριστε
ενα εργο τεχνης. 4 ανθρωποι ενθουσιαστηκαν και του εσκασαν απο 120.000
δολλαρια για αυτο. Ενας αλλος πηγε το κατεβασε και τοφαγε. Ποιος απ
ολους ειχε ορθη αντιληψη της τεχνη…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου