Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2018

ΚΑΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ Εγκώμιον



...κι αυτοί που παραγγέλνουν έναν πίνακα που
 να ταιριάζει με το σαλόνι τους έχουν δίκιο και οι 
άλλοι που γελούν ειρωνικά με αυτή την άποψη 
έχουν άλλο δίκιο.
Η ζωγραφική ταιριάζει στα σπήλαια αλλά και στους
 τοίχους του σπιτιού μας.
 Είναι η χαρά του μυαλού ενάντια στους εχθρούς της ανθρωπότητας.


Βγάζω κάποιον ή κάτι σ ένα σημείο ώστε να το δουν οι άλλοι,
 στην προκειμένη περίπτωση έργα ζωγραφικής.
Πως νιώθει ο ζωγράφος όταν εκτίθεται;
[Οι ζωγράφοι είναι παράξενοι άνθρωποι-εγώ δεν είμαι παράξενος,
 άρα συνεπάγεται πως δεν είμαι ζωγράφος.] Συνήθως, μάλλον περήφανος,
συλλέγει εγκωμιαστικά σχόλια, αν γνωρίζει πως έχει φτιάξει έργα που
θα τ αγαπούν εχθροί και φίλοι. Στην ουσία απόμακρος από αυτό το νταβατούρι,
νταβατούρι γι αυτόν ήταν όταν ζωγράφιζε αυτά τα έργα που οι άλλοι θαυμάζουν
τώρα, στην πραγματικότητα κοκκινίζει σαν παιδί όταν του πλέκουν επαίνους
 και κολακείες, είναι ένας τρόπος άμυνας αυτός απέναντι σε πραγματικά
 ανοιχτά στόματα αλλά και σε ψεύτικα χαμόγελα, υποκριτικούς θαυμασμούς.
Όταν εκτίθεσαι είσαι μια πόρνη που σουλατσάρει στο πεζοδρόμιο δείχνοντας
 τα κάλλη της. Στην πραγματικότητα η μεγάλη ζωγραφική γίνεται με βάση
τις παραγγελίες. Και η Γκέρνικα μια τέτοια ήταν
Γιατί φτιάξατε αυτά τα σχεδόν παιδικά ζωγραφίσματα;
Ξέρω γιατί αλλά και να το εξηγήσω θα φανεί απλοϊκό.
Πάντως, νομίζω πως το φχαριστήθηκα πάρα πολύ γιατί ένιωσα
ελεύτερος να κάνω ότι και όπως γουστάρω!
Έχεις γνωρίσει πραγματικά Μεγάλους ζωγράφους;
Ναι, τον Άγγελο Σπάρταλη, τον Βασίλη Αράπη, τον Σπύρο Γκεώργα, τον Τσαρούχη,
 τον Σωτήρη Σόρογκα, τον Μιχάλη Κόκκινο. Με τον Τσαρούχη έκανα λίγο παρέα.
Ήταν σοβαρός, φιλοσοφημένος άνθρωπος.
Τι γίνεται με την αμοιβή;
Νηστικός ζωγράφος δε δουλεύει. Τα περί αντίθετης άποψης είναι για τα παραμύθια-εννοείται πως οι αμοιβές μπορεί να είναι και πενιχρές αλλά είναι κάποια λεφτά.
Γιατί ζωγραφίζεις;
Αυτό κι αν είναι ερώτημα! φυσικά μου αρέσει, από παιδί μου φαινόταν
ευχάριστο και ...εύκολο. Είναι μια ερώτηση που απευθύνεται σε όλους
όσους ζωγραφίζουν- ζωγράφους και μη.
Υπάρχουν και μη ζωγράφοι που ζωγραφίζουν;
Οοου! πολλοί, οι περισσότεροι δηλαδή. Οι πραγματικοί ζωγράφοι είναι ελάχιστοι.
 Και μάλλον πεθαμένοι-ίσως εκείνοι της Αναγέννησης ο Λεονάρντο 
ο Καραβάτζιο, ο Ραφαήλ και οι συν αυτοίς, να ήταν κάτι διαφορετικό.
Είχαν σπουδάσει "άλλη" ζωγραφική.
Σου αρέσουν οι γυναίκες;
Και οι άντρες.

Τι σε ενοχλεί περισσότερο;
Οι ανοησία κι αυτοί που κάνουν τους έξυπνους. Η φτώχεια και του μυαλού και
η πραγματική ένδεια-να μην έχεις δηλαδή τα προς το ζην. Ο πόλεμος και η αγαμία.
Οι άνθρωποι πρέπει να ζουν ερωτευμένοι, ο Χριστιανόπουλος που το παίζει
... Καβάφης!  ο Κωνσταντίνος Τζούμας που δεν ξέρω γιατί παρευρίσκεται παντού,
η Καρυοφυλλιά επειδή μεγάλωσε, οι Έλληνες που παραμένουν αδιάβαστοι.
Μετάνιωσες που δεν πήγες Καλών τεχνών;
Μα δε θα έμπαινα! θα με απέρριπταν.
Είσαι αλαζόνας; υπερόπτης;
Όχι. Λίγο περήφανος σε μικρές εξομολογήσεις καμιά φορά κι αυτό μου κοστίζει.
 Σαρκαστικός μερικές φορές, με κάποια πικρή ειρωνεία. Ο καυχηματίας και ο
κομπαστής  είναι μικροί άνθρωποι.
Τι είναι η φήμη; νομίζεις πως αξίζει σ αυτούς που την έχουν; θα σου άρεσε
να ήσουν ξακουστός; διάσημος;
Νομίζω πως από μικρός μου άρεσε, μου άρεσαν οι ξακουστοί,
οι γενναίοι, οι ξεχωριστοί άνθρωποι και προσπαθούσα να τους γνωρίζω, να μαθαίνω
 τα πάντα γι αυτούς, όχι δεν προσπαθούσα να τους μοιάσω, σίγουρα
επηρεαζόμουν απ κάποιους, απλά ακόμα και τώρα
 μου αρέσουν οι σπουδαίοι άνθρωποι. Προσωπικά δε θα μ άρεσε να ήμουν
 διάσημος, νομίζω πως δεν αντέχω αυτή τη φασαρία γύρω μου-έχω νιώσει
κάποιες τέτοιες καταστάσεις και βρέθηκα σε κάποια αμηχανία. Αμηχανία με
τον τρόπο που αντιδρά το κοινό, ο πολύς κόσμος απέναντι στο είδωλο.
Εγώ θέλω να διασχίζω το δρόμο ελεύτερος, να μη φοβάμαι, να είμαι δίπλα
και μέσα στον κόσμο και όχι να έχω φύλακες και μπράβους γύρω μου
που θα προστατεύουν τη σωματική μου ακεραιότητα.
Κι ας επανέλθουμε στη ζωγραφική και πιο πολύ σ αυτό που έφτιαξες
και παρουσιάζεις τώρα. Τι θα πει, Αν η ζωή ήταν ακίνητη εικόνα;
γιατί αυτός ο τίτλος; εγώ βλέπω κίνηση, χρώμα, πολύ χρώμα, πρόσωπα,
ψηλά κτήρια, ουρανοξύστες είναι; και πάντα ένα δέντρο
υπάρχει σε όλους τους πίνακες.
Αν η ζωή ήταν ακίνητη εικόνα είναι μια φράση που βγήκε στη πορεία
 αυτής της εργασίας, κατ εξοχήν γιατί τη στιγμή που ορίζονται οι εικόνες,
είναι σα να σταματάει ο χρόνος, αυτό ήθελα να πετύχω και δεν
ξέρω αν το κατάφερα. Η ζωή όμως δεν είναι ακούνητη,
εμένα θα μου άρεσε να είναι κάποιες 
φορές κι αυτό γιατί γνωρίζω πως αυτό ακριβώς, είναι ακατόρθωτο!
[Πάντα μου άρεσαν τα ακατόρθωτα.] Κίνηση δεν έχουν αυτά τα έργα,
τα κτήρια είναι πανύψηλα, κάτι σαν ουρανοξύστες και το δέντρο είναι
μια αγάπη που έχω από μικρό παιδί για τα δέντρα, γενικά το δάσος αλλά πιο
πολύ τα απομονωμένα δέντρα-εγώ μεγάλωσα με τις ελιές, τις οξιές,
τα πλατάνια και τις αχλαδιές. Κάποτε έγραψα πως μερικές φορές
νιώθω πιο ψηλός από τα δέντρα αλλά δεν είμαι.
Ο Τσόκλης είπε πως δεν κατάφερε να φτιάξει το αριστούργημα του, εσύ νομίζεις
πως έχεις φτιάξει το δικό σου;
Χαχαχα! όχι, δεν έχω φτιάξει ούτε την Κραυγή, μηδέ τη Τζοκόντα, ούτε τη
 Γέννηση της Αφροδίτης και τόσα άλλα που χαρακτηρίζονται ως αριστουργήματα
 και ούτε ξέρω αν θα το φτιάξω ποτέ. Νομίζω πως αρκετά από αυτά είναι
υπερτιμημένα και πως ούτε ο Νταβίντσι θα θεωρούσε τη Τζοκόντα το
αριστούργημα του, ποσώς ο Μούνκ την Κραυγή του.
Δε θαυμάζεις δηλαδή ένα σπουδαίο έργο τέχνης;
Θαυμάζω αλλά δεν νιώθω κανένα αίσθημα λατρείας προς κανένα έργο τέχνης.
Απλά, παραδέχομαι πως είναι σπουδαία εργασία, πως να σου πω,
δεν είμαι εγώ από τους ανθρώπους που εκδηλώνεται με τέτοιους ορισμούς:
αριστούργημα, τέλειο, φανταστικό, μεγαλούργημα. Μόνο μου αρέσει η σωστή
εργασία του καθενός.
Ζηλεύεις κύριε Πλιάτσικα;
Τίποτε.
Δεν είπες ποτέ πως αυτόν τον πίνακα ήθελα να τον είχα φτιάξει εγώ;
Όχι, γιατί έχω φτιάξει άλλους που θα ήθελαν να ζωγραφίσουν άλλοι.


                     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΑΝΤΊΘΕΤΗ ΣΚΈΨΗ

  Μόνο ένας έξυπνος και αυθόρμητος κόσμος μπορεί να δίνει τη χαρά. Πολλές φορές, εμείς οι μεγάλοι υποτιμούμε τους μικρούς. Τους πολύ μικρούς...